TW
0

Talaiots, torres de defensa, necròpolis, possessions i coves. Santa Margalida és un dels muncipis de l’Illa que tenen més patrimoni arqueològic, encara que no sempre es troba a l’abast de tothom. El desconeixement dels nostres tresors històrics fa que, massa vegades, aquestes restes passin desapercebudes pels ulls dels ciutadans o dels turistes. És per aquest motiu que l’Ajuntament de la vila ha decidit posar en marxa la digitalització de la carta arqueològica, que inclourà un traçat de rutes patrimonials arreu del municipi. L’encarregat d’elaborar aquest projecte és Portal Forà i s’hi englobaran més de 160 elements d’interès històric.

La iniciativa presenta dos punts ben diferenciats, segons explicà ahir el gerent de Portal Forà, Joan Sastre. "S’ha creat una base de dades digital de tot el patrimoni del municipi que inclou 163 elements d’interès i, d’altra banda, es faran quatre rutes turístiques per tal de difondre aquests béns entre els visitants".

Pel que fa a la segona idea, s’inclouran trenta punts patrimonials, ubicats principalment als voltants de la necròpoli de Son Real. "Hi ha tres o quatre recorreguts per fer. El primer parteix de Son Real cap a la mar. Un altre passa per les cases del poblat del Figueral de Son Real, la cova de Sa Nineta i la torre de defensa de Son Serra", explicà Sastre. A això afegí que una tercera estaria dirigida a l’interior del municipi amb les cases, la cova i la torre de l’Alqueria com a element d’especial interès. Finalment, la quarta se centrarà en els elements de l’interior del poble amb la visita de l’església parroquial, "que també està construïda sobre restes", tal com indica el gerent, i el pou d’Hero d’origen musulmà.

Tot i això, la necròpoli de Son Real, datada entre el 700 i el 123 abans de Crist, serà l’emblema de les rutes establerta com a principal element a difondre i preservar. Val a dir que aquest jaciment es troba dins sòl públic i el fet d’estar just al costat de la mar fa que s’hagi de tenir una atenció especial, ja que la seva erosió és més intensa. Patrimoni i Costes tenen pendent una reunió aquest mes per millorar-ne la seva protecció. Vora la necròpoli hi ha nombroses canteres d’origen talaiòtic que s’empraren fins a l’època dels romans i també s’hi troben moltes coves pretalaiòtiques fins a les construccions del Figueral de Son Real.

Quant a la digitalització del catàleg patrimonial de Santa Margalida, es farà "emprant tecnologia de Google Earth, en tres dimensions", va aclarir Sastre. A més a més, servirà tant a l’Administració com als mateixos ciutadans de la vila. D’altra banda, les rutes, que s’ubicaran en una web (encara sense nom), es podran consultar a partir del mes de maig en català, castellà, anglès i alemany.