TW
0

El coloso, una de les obres més conegudes i reproduïdes de Goya, resulta que no va ser pintada pel mestre aragonès. Així ho anuncià ahir el museu del Prado en un comunicat en el qual confirma les sospites aparegudes ja fa anys. Des de la seva arribada al Prado, el quadre va ser acceptat i admirat com la màxima expressió del Goya modern i es va convertir en una de les obres més citades en la seva bibliografia i de les més populars, fins i tot arribà a ser il·lustració obligada de la guerra de la Independència. A l’informe El coloso i la seva atribució a Goya, Manuela Mena, cap de Conservació de pintura del segle XVIII i Goya, diu que el treball amb pinzellades sense llum ni volum "és tècnicament oposat a la manera de treballar del mestre". L’obra reflecteix, "per comparació amb les seves obres, una mà i una concepció de les figures i de l’espai diferent de la seva."

Tot això, unit a les incorreccions de la perspectiva i de les proporcions i de l’expressivitat de les figures, l’allunyen de Goya. Segons Mena, El coloso està realitzat "de manera superficial i acumulativa, amb una quantitat innecessària de pinzellades aplicades amb lentitud i titubeigs". "La pobra anatomia d’El coloso no admet comparació amb els nus masculins, bells i realistes, coneixedors en profunditat de la bellesa del nu clàssic i barroc de Goya", digué. A l’estudi, Mena fa referència a la recent identificació de les inicials "A.J." al quadre, cosa que fa pensar que l’obra pugui ser del valencià Asensio Julià, conegut a partir dels darrers anys del segle XVIII com a ajudant principal del taller de Goya. La descoberta de les incials, però, no suposa atribuir el quadre a Julià, ja que res no conclou encara que el pintàs ell. Ara caldrà investigar l’obra del principal deixeble de Goya i d’altres ‘seguidors’ que copiaren l’estil del mestre aragonès.