Joan Miró deixava la seva empremta artística onsevulla, tant li era al llenç com a la mateixa arena de la platja. Tot era motiu d’expressió, encara que una vegada acabada l’obra les ones de la mar engolissin el dibuix. Per Miró, allò realment important era que "totes aquestes realitzacions pures del meu esperit repercutiran en l’esperit dels altres homes", assegurava. Sota aquest concepte de perpetuïtat, la Fundació Miró de Barcelona obre les portes a un cicle d’activitats en commemoració dels vint-i-cinc anys de la seva mort (el 25 de desembre de 1983).
El tret oficial de sortida es donà ahir capvespre amb la conferència del doctor Robert Lubar sobre El llegat artístic de Miró. El professor de la Universitat de Nova York desgranà peça a peça el Miró més artístic i l’ interrelacionà amb altres mestres plàstics del seu temps. Gorky, Mark Rothko, Dalí, Tàpies i Picasso sortiren a la llum amb lloances i algun greuge. Ara bé, "l’inventor del llenguatge de la pintura moderna" fou qui centrà una conferència en la qual Lubar destacà l’existència de "dos mirós": el pintor pur de final de la modernitat i l’antipintor, aquell que feia bricoleur cultural i actuava com "l’artista del reciclatge", assenyalà. A aquests dos vessants devem que el mestre de les constel·lacions "representàs una revisió decisiva tant de la figuració tradicional com de la concepció cubista de l’espai".
Davant un auditori ple i encapçalat pel president de la Generalitat, José Montilla, i alguns dels familiars de Miró, la directora de la Fundació, Rosa Maria Malet, desglossà també les activitats previstes per a aquests mesos.Facilitar el coneixement de l’obra mironiana i aprofundir en el seu estudi són les idees clau d’aquest pla d’actuació, que "no s’han de prendre com un punt d’inici o final, sinó que és una continuació de la feina realitzada fins ara i la que tenim per endavant", afirmaren ahir des de la Fundació.
Per tal de divulgar la figura del geni català, la Fundació prepara l’edició de l’epistolari català de Miró, una tasca que inicià Joan Ainaud de Lasarte i que quedà interrompuda el 1995 per la seva mort. Ara, aquesta nova proposta reviscolarà per mostrar-se al públic. A més, l’art mironià viatjàra aquesta primavera fins a Dublín de la mà de les lletres versades. Serà a través d’un cicle de conferències amb la col·laboració del KrTU i l’Institut Francès de Barcelona, segons explicà ahir la directora de la institució. La Fundació hi presentarà una exposició que analitza la complicitat i la influència mútua entre Joan Miró, un pintor molt atret per la poesia, i Jacques Dupin, un poeta compromès amb les arts plàstiques.
El caràcter educatiu serà, com ha estat durant aquest quart de segle, el treball constant del centre, que presentarà una instal·lació multimèdia de caire itinerant: El món de Joan Miró. D’ençà de 1976, la Fundació Miró difon el llegat de l’artista arreu del món. A Palma, aquesta tasca començà el 1981 en un indret que havia constituït el seu espai de feina i creació. Uns espais que encarnen aquella responsabilitat cívica en la qual Joan Miró tant creia, perquè "quan la gent no tingui opció d’expressar-se (...) l’artista sigui, en certa manera, la veu de la seva comunitat".
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.