TW
0

L’home és un llop per a l’home? El pensament del filòsof Thomas Hobbes s’adiu amb l’espectacle SUB que la Fura dels Baus presentà ahir vespre a Palma. A dos metres sota l’aigua, més de 250 persones s’endinsaren en el Naumón per aventurar-se en un escenari cru i realista. Un món en el qual l’home s’ha convertit en carn de comerç i, per més inri, es presenta envasat al buit.

L’espectacularitat que caracteritza les representacions de la companyia catalana quedà ben palesa de nou ahir al dic de l’Oest de Ciutat. Les escales del vaixell esperaven el públic, que hi hagué d’entrar en grups reduïts, dividits per sexes i amb mitja hora de retard. Un cop a la bodega, talment com esclaus d’altre temps, els espectadors eren asseguts al terra empesos amb les malmenades d’un "ens superior". Era el domini de l’home sobre l’home.

La immigració, tema de candent actualitat, és una de les temàtiques clau d’aquesta obra en una societat que, com una rosa, un bon dia "el vent s’hi abraonà i la féu desaparèixer". Una veu en off i les lletres mecanografiades a una pantalla gegant donaven les claus per entendre millor la funció, carregada de reflexió i crítica.

A partir de l’evolució de l’espècie que sortí de l’aigua per fer-se més forta, la Fura presentà un submón esclafat i dominat per les regles. Un món en el qual l’aigua ha esdevingut l’"or líquid", element fonamental per a la subsistència de l’home i que tantes bregues ha generat al llarg dels segles.

Però no tot té un vessant tan negatiu, ja que SUB també intenta mostrar que hi ha un altre camí, una nova vida. No tot és tenebra, a l’exterior d’aquest vaixell lúgubre també hi pot haver una sortida cap a la llum.

Els malabars, els jocs de llum i de pintura són les eines principals amb les quals juga la companyia dins aquest vaixell que la Fura comprà fa quatre anys i que convertí en un particular escenari teatral.

Avui vespre, la cruesa d’aquesta realitat social tornarà a mostrar-se en directe. Ningú no pot sortir indiferent de dins el Naumón.