«Orson Welles va ser un gran narrador, fins i tot podia prescindir de la imatge»

Gerardo Delgado pronuncià una conferència dins el cicle «Arquitectura i cinema»

TW
0

«Vaig tenir l'oportunitat de conèixer Orson Welles. Fou una gran figura, un home molt experimentador. En lloc de fer cinema sofisticat es llançà al carrer. El més destacable és la seva afició narrativa, que és desbordant. Sempre ha estat un gran narrador fins i tot pot prescindir de la imatge. A ell el que l'interessà fou contar històries. La seva introducció en el món del cinema fou a través de la ràdio. Ell deia que en aquest mitjà sí que havia aportat moltes coses però no en el cinema, perquè en aquest camp tot estava inventat. L'arquitectura té en el cinema d'Orson Welles una presència molt important. Va ser molt innovador en ampliar el camp de visió de la càmera. Feia que l'enquadrament s'ampliàs moltíssim». Així parlava Gerardo Delgado, arquitecte i pintor que ahir va oferir una conferència a Sa Nostra amb el títol «Ciutadà Kane, els Amberson i l'Arquitectura», dins el cicle «Cinema i Arquitectura» organitzat per Sa Nostra.

«Arquitectura i cinema són dues arts diferenciades. El món del cinema és ficció i el de l'arquitectura ha de ser veritat. Això sí, molta arquitectura ha pogut sortir del cinema. Els desitjos de la gent a vegades surten del que han vist en el cinema. Però sens dubte qualsevol apropament a l'art cultiva la imaginació», explicava Gerardo Delgado.

L'arquitecte va parlar dels escenaris que el gran director nord-americà utilitzava a les seves produccions. «Creà un gran contrast entre grans i petits escenaris. Les imatges eren simples i tremendament concentrades. Feia plans molt amplis i curts, molt moguts i molt estàtics. Muntatges molt dinàmics i plans que duren moltíssim. La dualitat és molt important al cinema d'Orson Welles».

Delgado destacà que Orson Welles és un punt de culminació del cinema. «Recull tot el que havia estat i ho porta a una maduresa d'expressió màxima. Va tenir un gran impacte cinematogràfic. Per exemple a una pel·lícula de Truffaut un nin roba un cartell i és precisament el de la pel·lícula Ciutadà Kane».