TW
0

Fer anar el tren paral·lel a la carretera d’Alcúdia (MA-13) és el traçat més viable, segons un estudi tècnic que el conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, donà a conèixer ahir. Així, la coneguda ruta nord és la que obté una puntuació més elevada (73,32), si es tenen en compte criteris ambientals i territorials. Per contra, la ruta sud, que transcorre entre el Parc Natural de l’Albufera i l’àrea protegida dels pujols de Son Fe i de Sant Martí, obté una puntuació menor. "En aquest tros –informà Vicens– s’ha de fer passar el tren per un corredor estret de 50 metres d’amplària que es troba entre les dues àrees naturals. És l’únic bocí classificat com a sòl rústic comú i que es troba situat al vessant de la muntanya. Construir el traçat per aquesta part, però, implica una problemàtica en la construcció. S’hauria d’anivellar el terreny i gratar el vessant del puig. Baldament aquesta trinxa de terreny siguí rústica, és evident que té un impacte ambiental superior i una dificultat en l’execució més gran".

Un altre motiu que reforça la ruta nord per a la futura línia que unirà sa Pobla amb Alcúdia és que l’opció sud fa que el tren arribi a l’endret on antigament es trobava la sala de festes Es Fogueró. Si el tren va arran de la carretera, en canvi, permet condicionar l’estació d’arribada a llocs més avinents, com la rotonda on hi ha la cèlebre escultura d’un cavall i el mateix poble d’Alcúdia. "La població que hi ha censada als voltants d’Es Fogueró amb prou feines arriba a les 800 persones. No té sentit fer arribar un tren a un lloc amb tan poca densitat d’habitants", va afirmar el conseller. "Amb el traçat sud, per fer arribar la línia a Alcúdia poble, se l’hauria de fer passar per la ronda de circumval·lació. Això, tècnicament, també és més complicat", digué Vicens.

Tanmateix, aquest no és l’únic punt on el projecte presenta una problemàtica. En el primer tram, el que va de la sortida de sa Pobla i transcorre per dins les parcel·les agrícoles de la marjal, l’informe dels tècnics es decanta per traçar-hi una línia recta. Segons el director general de Mobilitat, Antoni Verger, però, "aquesta opció implica que s’hagin de xapar moltes de finques agrícoles". Davant això, hi ha altres opcions que aprofiten el traçat de camins antics. "Si es fa anar el tren vorera del camí de la Sort Llarga, el projecte només afecta les propietats per un costat i no les deixa completament xapades", va explicar Verger.

Condicions del sòl

Les diferents opcions no només tenen en compte les terres que afecten, sinó també les condicions del sòl. "Un tren –aclarí Vicens– no pot circular per un terreny que s’inunda amb facilitat, i les pluges d’aquesta darrera temporada han deixat ben clar quins són aquests terrenys que tot d’una s’enfanguen. Un altre factor a considerar és el pendent". En ser demanat, Vicens, sobre què respondrà al batle d’Alcúdia si s’oposa al traçat nord, el conseller contestà que "no es tracta de per on volem que passi, sinó per on els tècnics ens diuen que ha de passar". Allò que està clar és que sigui quina sigui l’opció final, el pressupost del projecte oscil·larà entre els 70 i els 92 milions d’euros. De moment es desconeix la data en què s’iniciaran les obres. "Les coses s’han de fer ben fetes i amb els estudis pertinents", digué Vicens.