Gaudir d'un creuer en algun dels hotels que suren al Nil ja no és turisme innocu, sinó un dels culpables de l'augment de la contaminació de la seva aigua, que corre el risc de no ser apta per al consum en quinze anys.
Segons l'informe El riu Nil, entre la contaminació i la pèrdua, publicat recentment pel Centre Habi per als drets mediambientals, els més de 300 hotels flotants que naveguen entre les ciutats de Luxor i Assuan són els responsables de la contaminació del riu, ja que hi descarreguen les aigües de rebuig. "El gran problema és que els sistemes per al tractament d'aigües residuals no són suficients: no tenen els canals per descarregar ràpid i hi ha pocs llocs per rebre i tractar aquesta aigua", explica el director de la Divisió d'Investigació Mediambiental del Centre Nacional d'Investigació (CNI), Ahmed Shaban.
L'impacte d'aquest turisme "brut" per a la salut pública no és menor, atès que, segons l'informe, fins a 17.000 infants moren de gastroenteritis a l'any per haver begut aigua contaminada del Nil, mentre que els càlculs renals, també ocasionats per haver ingerit aigua bruta, són quatre vegades més comuns a Egipte que a la resta del món.
La causa són les altes concentracions de bacteris fecals que passen des dels banys dels vaixells fins a l'aigua del riu. "Quan analitzam el Nil, no hi trobam bacteris comuns, hi trobam de tot, fins i tot patògens que no hi ha Egipte", afirma Shaban, que amb el seu equip es dedica a realitzar controls de qualitat de l'aigua des d'Assuan fins a Alexandria.
La factura d'aquests passeigs turístics, segons el mateix informe, també inclou una reducció significativa de la biodiversitat aquàtica, amb la desaparició de 33 tipus de peixos i el perill d'extinció per a 30 més.
Així mateix, el document informa d'un 50 per cent de pèrdues en l'agricultura per l'ús d'aquesta aigua per al reg i una despesa d'uns 500 milions de dòlars a l'any a conseqüència de les tones de contaminants industrials, agrícoles, mèdics i turístics que s'aboquen en el que constitueix la principal font d'aigua del país.
Per Shaban, no obstant això, els vaixells no en tenen tota la culpa, sinó que la comparteixen la població i les fàbriques ubicades a la vorera del riu, perquè hi llancen aigua contaminada.
"Aquest és el nostre problema: la població augmenta, la contaminació augmenta, les fàbriques augmenten i tot va al riu", diu Shaban. Segons el científic, "si continuam incrementant la contaminació a aquest ritme, el Nil probablement morirà en 15 anys", la qual cosa significa que la seva aigua deixarà de ser apta per al consum.
I encara que ja hem dit que els vaixells turístics no en són els únics responsables, la part de culpa que els correspon va en ascens a causa que la demanda d'aquests passeigs per part del turisme internacional ha augmentat gairebé proporcionalment a la terbolesa de l'aigua. Corrobora l'increment Mossad Sekry, el representant d'una agència turística que ofereix creuers de quatre dies entre Luxor i Assuan i que és testimoni del creixement del turisme de creuer, especialment entre novembre i febrer, amb grups de fins a 250 persones.
Ara bé, de passada, Sekry es renta les mans: "Tots els creuers que oferim són en vaixells que tenen sistemes de tractament d'aigua adequats". A parer de Shaban, no hi ha raó per desconfiar de Shekry ni de les agències turístiques que ofereixen creuers en hotels de primera qualitat, ja que el turisme de luxe sol utilitzar grans embarcacions, que tenen llicència i que estan connectades al sistema de captació d'aigües residuals. "El problema -explica- són els vaixells més barats, que no tenen sistemes de tractament".
La solució, pel representant del CNI, té dues fases: que el Govern apliqui la llei i que els amos dels vaixells adoptin mesures de protecció del medi ambient i que alhora tinguin la voluntat d'invertir-hi i construeixin més centres de captació d'aigües de rebuig.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.