Com diu la dita, la mar fa forat i tapa. La contaminació marina de la costa i el litoral, com també el naufragi d'embarcacions, són dos dels majors riscos que avui dia es poden patir a la mar. Emergències que necessiten una resposta ràpida, amb una tecnologia capaç de donar-hi una solució eficient i immediata.
Aquest és precisament el repte de dues noves embarcacions destinades a la lluita contra les emergències i les contingències: l'EyCo 23 i l'EyCo10. Dissenyades per l'empresa mallorquina Manexmar 88, aquestes naus volen convertir-se en un futur no gaire llunyà en el referent nàutic en protecció, neteja i seguiment del litoral i la costa, per tal de dotar la comunitat autònoma d'unes eines de primer nivell tecnolòlogic per a aquesta finalitat.
EyCo23, per a la neteja del mar
L'enfonsament del vaixell Don Pedro davant les costes d'Eivissa ara farà dos anys deixà palesa la inexistència d'embarcacions realment efectives en la lluita contra la contaminació marina a la costa i al litoral.
Certament, les administracions estan dotades de grans vaixells d'alta mar, com el Clara Campomar, i de petites enbarcacions portuàries, com el Virot. Ara bé, tot i que la seva efectivitat a alta mar és més que bona, de poc serveixen per cobrir el segment costa-litoral, que es troba pràcticament indefens davant les agressions químiques dels hidrocarburs o de qualsevol possible accident d'un dels molts vaixells de transport de materials químics perillosos que recorren la Mediterrània.
Això és el que pretén pal·liar l'embarcació polivalent EyCo23, dissenyada per localitzar, seguir i posicionar la contaminació marina, alhora que recollir i emmagatzemar materials nets i pol·luïts amb seguretat. Dotat amb la darrera tecnologia, el seu disseny i dimensions (23 metres d'eslora per 7 metres de mànega, amb un puntal de 2,7 m i un calat d'1,5) fan que sigui una eina única pel seu marge de maniobra i efectivitat. Entre les seves característiques, destaquen les barrerres i mantes absorbents, el tac flotant de residus amb bomba de transvasament i la cambra de descompressió per a bussejadors.
Però no només això. El concepte d'embarcació creat pels professionals de Manexmar 88 va molt més enllà. La nau, que inclou laboratori i tecnologia de les comunicacions, és una eina polivalent capaç de convertir-se en un vaixell oceanogràfic o en una embarcació de comandament avançat, a més de poder desenvolupar altres tasques funcionals com la recollida de grumers i la lluita contra els incendis. En definitiva, tota una eina d'avantguarda en la lluita contra la contaminació marina.
EyCo10, la llanxa de rescat
L'altre disseny revolucionari és la llanxa de salvament EyCo 10, una embarcació ràpida per a emergències a la mar que serveix per a tasques de salvament, per a la lluita contra incendis i per al remolcament d'embarcacions. A més, permet convertir-se en lloc de comandament avançat i de primers auxilis. Alhora, les seves característiques propicien que es desenvolupin de manera precisa feines de suport per combatre la contaminació marina, de manera que és el complement ideal per a la nau polivalent EyCo23.
En el seu disseny s'han tingut en compte els equipaments i sistemes necessaris que es detallen en els plans de contingència per contaminació marina accidental, i s'ha potenciat la seva operativitat en funció de les capacitats en emergències marítimes, de les quals actualment no disposa cap embarcació de les seves característiques a l'Estat espanyol. A més, la llanxa té un avantatge importantíssim: pot ser transportada per terra des de qualsevol punt de les Illes, cosa que augmenta al màxim el temps de resposta en cas d'emergència. Amb les seves dimensions (9,95 m d'eslora, 2,5 m de mànega, 1,50 m de puntal i calat de 0,50 m), a banda del lloc de comandament avançat (112) i de coberta de treball, la nau consta d'una embarcació auxiliar amb motor fora borda, un ganxo d'arrossegament, canó antiincendis i de dispersant ecològic, com també un sistema habilitat per a la visió nocturna. Tota una perla d'embarcació lleugera destinada a la lluita efectiva contra les emergències a la mar.
En un cas o l'altre, si es té en compte, per exemple, que la Mediterrània occidental és un punt estratègic de navegació petroliera, la futura existència d'aquestes embarcacions queda plenament justificada. Davant la possibilitat de vessaments de productes químics contaminants, cal una resposta tan efectiva com sigui possible.
"Volem fer entrar la navegació al segle XXI"
En una illa, la mar esdevé un element importantíssim. Manexmar 88 és una empresa balear de nova creació dedicada a la investigació, al desenvolupament i a la innovació de la tecnologia naval. Es tracta d'un projecte amb vocació per la mar, la sensibilitat ecològica i la seguretat en la navegació.
Com explica Joan Bendito Vallori, conseller delegat i ànima de la companyia, "el nostre objectiu és fer arribar la navegació al segle XXI" en matèria de seguretat. De fet, el projecte empresarial s'inicià arran de l'enfonsament del vaixell Don Pedro, fet que al seu parer mostrà "les mancances en la lluita contra la contaminació al litoral". "Quan els productes contaminants toquen la costa, ho arrasen tot i no hi ha manera de fer-hi front". D'aquí neixen els projectes EyCO 23, l'EyCo 10 i, conjuntament, el sistema evasiu PAE, que volen dotar les administracions de les eines necessàries per a aquesta finalitat. Ara bé, pel que fa a les embarcacions, malgrat que el disseny està patentat, fan falta recursos per construir-les.
"Necessitam la implicació i el finançament de les institucions públiques de la Comunitat per poder dur-ho a terme". "Són embarcacions que s'autofinancen per la seva funcionalitat i polivalència", i constitueixen un recurs més que rendible. De la mateixa manera, la seva possible construcció a les Balears representa, a parer de Bendito, "la creació d'un nou sistema productiu basat en la qualitat, la defensa del medi i la innovació". "El nostre objectiu és poder crear unes drassanes modulars repartides pels municipis de l'Illa per tal de donar un valor a cada municipi i una sortida laboral qualificada", assegura.
"Entenem el valor social de l'empresa com un valor de futur" que, lligat a la "innovació constant", pot situar les Balears al capdavant de la preservació i la seguretat en el litoral. Com explica Bendito, per exemple, "els agressius químics letals o la recollida de meduses (com el borm de vela) requereixen naus preparades, i els nostres vaixells realment hi estan". En defintiva, és un projecte compromès amb la mar i amb la preservació del patrimoni marí de la nostra comunitat.
La revolució del sistema evasiu PAE
La seguretat en la navegació està a punt de fer la passa definitiva. Malgrat l'existència de radars, GPS i sensors de diferents tipus, en ple segle XXI els vaixells continuen encallant o collidint.
Per tal d'evitar aquestes situacions, els professionals de Manexmar 88, en col·laboració amb el departamentde de Tecnologia Electrònica de la UIB, han patentat un revolucionari sistema anomenat Pilot Automàtic Evasiu. Es tracta d'un dispositiu electrònic programable de control automàtic anticol·lisió capaç de realitzar les maniobres necessàries per evitar xocs, tant amb una altra nau de superfície o submarina com amb elements o estructures, incloses la costa i el fons marí.
El sistema no substitueix el pilot, sinó que li assenyala la maniobra segura a realitzar i, si aquesta no es fa en el marge de seguretat en distància de risc, efectuar-la automàticament. Una vegada feta la maniobra evasiva, el sistema recupera el rumb desitjat amb seguretat. Per tal de dur-ho a terme, el PAE està dotat d'un computador estocàstic (NEST) que dóna una resposta a partir d'una xarxa neural que defineix la maniobra més òptima a realitzar. Així, la font d'informació del PAE és múltiple i possibilita l'emmagatzematge i autointerpretació de les dades rebudes.
De fet, per conèixer dades com la situació, la zona de navegació, el rumb, la profundidat i la intensitat i direcció del vent, el PAE rep informació de diferents elements, com el GPS, el pilot automàtic, la sonda, el tacòmetre i els sensors del motor i del timó. De la mateixa manera, per conèixer les dades del rumb, la velocitat i la ubicació de les altres naus i l'estructura de les costes, obté la informació del radar i del telèmetre làser. Una tecnologia puntera que ja ha suscitat l'interès de l'empresa INDRA (una de les companyies capdavanteres en investigació electrònica) i que constitueix l'avanç més important de les darreres dècades en matèria de seguretat nàutica.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.