TW
0

La fesomia d’Ontiñena, un petit municipi de la província d’Osca, canviarà radicalment si es tira endavant el projecte Gran Scala, un megacomplex que es vol construir sobre una superfície de 2.500 hectàrees, limítrofa amb el desert dels Monegros.

La promotora de la iniciativa, una societat londinenca anomenada ILD, ha posat l’ull sobre Ontiñena perquè "l’envolta una població de 25 milions d’habitants distribuïts en un radi de devers dues hores: és a prop de les platges mediterrànies i de les pistes d’esquí; és a mig camí entre Madrid, Barcelona i València i a prop de la frontera amb França".

ILD assegura que amb Gran Scala sorgiran de l’arena del desert 32 hotels casino que recrearan la història de la civilització. El visitant podrà entrar a la Grècia Antiga, recórrer l’edat mitjana, passejar-se pel Renaixement i explorar el futur. I haurà de triar entre els 232 restaurants del recinte, els 500 comerços, els dos camps de golf, l’hipòdrom, la plaça de toros, el centre de convencions i "la major platja artificial del món", on es podrà practicar el surf. I si té temps, també podrà veure les rèpliques de les piràmides egípcies i les dels temples romans i gaudir dels 18 parcs d’atraccions, inclòs Aquantica, un complex de temàtica aquàtica del qual es podrà gaudir tot l’any, ja que estarà climatitzat. I als qui que no els agradi l’aigua, podran anar a l’SpacePortLeisure, una futurista ciutat espacial, o visitar la rèplica del Pentàgon.

Completíssim, no? Però aquest projecte desmesurat, que vol fer d’una zona desèrtica un espai de luxe, desperta sospites entre els ecologistes i els veïns. Mentrestan, la classe política calla i hi consent.

Ara bé, perquè la idea sigui viable, ILD necessita que el Govern d’Aragó hi garanteixi tres aspectes clau: la creació d’una sortida per l’ autopista, una estació pròpia de l’AVE i el subministrament d’aigua i de llum.

Si les previsions es compleixen, les obres podrien començar enguany. Però encara hi ha molts de detalls enlaire. ILD voldria tenir llesta la primera fase del pla el 2012, amb 10 dels hotels casino, tres grans parcs, 7.000 persones que ja hi fessin feina i una inversió de 2.500 milions.

El projecte té la connivència del Govern d’Aragó (PSOE-A i Partit Aragonès) i la del Partit Popular, que gestiona l’Ajuntament d’Ontiñena. La Chunta Aragonesista (CHA) hi mostra clares reticències i Izquierda Unida (IU) s’hi oposa de ple.

Aixecar el complex costarà, segons les previsions de la promotora, 17.000 milions, més del doble del que s’invertí en els Jocs Olímpics de Barcelona. Segons José Luis Martínez, d’Ecologistas en Acción d’Aragó, la inversió necessària s’elevaria fins als 25.000 milions. "Aquestes xifres no poden qualificar-se ni de fanfarronada, és més esperpèntic que res", valora Martínez, que sospita que la intenció d’ILD és "requalificar els terrenys per poder-los vendre aviat i partir tot d’una". "El projecte –afirma– ni està presentat, ni és ferm ni és empresarialment viable".

Un portaveu de l’Executiu d’Aragó assegura que es tracta d’una iniciativa privada i que ILD "només ha firmat unes opcions de compra amb propietaris particulars". Amb el Govern, remarca, "just s’ha signat un protocol de col·laboració per posar el projecte damunt la taula: de moment, just n’hi ha uns terminis que la mateixa empresa s’ha marcat".

Ara per ara, la promotora ha reservat 800 hectàrees pel 8% del seu valor a diversos titulars privats de la zona. La intenció és aconseguir 500 hectàrees més, però molts de petits propitaris no volen vendre, o bé perquè el preu no els interessa o bé perquè no veuen amb bons ulls el futur complex.

D’altra banda, el batle d’Ontiñena, Àngel Torres (PP), ha compromès 1.200 hectàrees propietat del Consistori a favor del projecte. Però, perquè puguin ser "alliberades" –amb el consegüent desnonament dels veïns que ara hi viuen–, ILD necessita que el Govern regional decreti d’interès públic la iniciativa.

Quant a la hipotètica estació d’alta velocitat devora el parc, l’Executiu aragonès admet que "no se sap si es farà". De fet, tal com indica Ecologistas en Acción, la terminal l’ha d’aprovar "ni més ni manco" que el Consell de Ministres.

Una altra qüestió a tenir en compte és la contaminació que en derivarà. De moment, la Comissió Europea ja ha sol·licitat al Govern espanyol informació relativa a l’impacte mediambiental que el complex pot tenir sobre els Monegros, ja que considera que és una àrea d’important valor ecològic i paisatgístic.