TW
0

D’entre el compendi de bones maneres que hem heretat de segles pretèrits, l’estalvi de converses "fresques" –esquitxades per la morbositat que usualment acompanya allò que s’entén com a prohibit– sempre s’ha considerat un mèrit. I és que les tertúlies en què el sexe hi és present, encara a hores d’ara, és motiu d’incomoditat i irritació en molts col·lectius de la societat contemporània. Evidentment, la incomunicació d’aquesta gent descansa en una voluntat de mimetisme de generacions predemocràtiques, incomunicació que per cert podria ser entesa com una manera més de contemplar el tema. Tot i això, no convé caure en la temptació de pensar que el silenci amb el qual molts pares i algunes escoles tracten aquesta temàtica és sinònim d’una educació útil i real per als seus fills o alumnes.

Poc més o manco amb aquestes idees, als anys 30, alguns grups de la societat d’aquell temps feren ús de l’apoteosi socialista per tal d’engegar un grapat de propostes encaminades a tractar temàtiques fins aleshores ocultes a l’Escola de principi del segle XX. D’aquest llunyà bressol en sorgí l’actual concepte d’educació sexual. Quan parlam d’aquesta branca de l’educació, ens referim al conjunt d’informacions relacionades amb la sexualitat humana, informacions que haurien de ser facilitades d’una manera progressiva i adequada amb vista a aconseguir una major formació tant pel que fa al vessant biològic com també als caires de caràcter socioafectiu.

A mesura que han anat passant les dècades, el ventall i la riquesa que s’amaga darrere aquest terme ha anat a més: descobrir el funcionament dels aparells reproductors, la prevenció de malalties de transmissió sexual, l’orientació sexual, les problemàtiques que sovint endolceixen o irriten les relacions més intimes i el bon ús dels famosos anticonceptius són algunes de les àrees que donen vida a aquesta disciplina. Emperò, qui són els responsables d’educar els més inexperts en aquests quefers? La resposta a aquesta pregunta destapa la necessitat d’una implicació per part de tots els racons que envolten la vida dels més joves. Així les coses, pares i mares, centres educatius, administracions i mitjans de comunicació van modelant dosificadament l’aproximació de molts adolescents als riscos i a les seduccions que mai s’allunyen de les experiències sexuals.

Els tabús

Òbviament, la figura dels pares i de les mares hauria de ser aquella que lideràs tot el llarg procés a partir del qual els adolescents van coneixent millor el seu cos i comencen a viure experiències del tot útils per al seu desenvolupament com a persones. Qui més qui manco, ha heretat determinades actituds o valors fruit de veure el dia a dia de casa seva. De fet, els primers anys de la vida són els que un empra per construir una personalitat que anirà modelant a mesura que els anys vagin passant. Segons diversos estudis, les experiències sexuals i afectives dels joves d’entre 12 i 21 anys estan marcades per les vivències pròpies de la infància. Aleshores, la concepció que una persona tingui de la sexualitat en bona mesura ve determinada per com aquesta hagi estat contemplada pels pares.

Tot i partir d’aquesta premissa, la realitat mostra que a l’Estat espanyol la majoria dels pares i mares desestimen aquesta responsabilitat, amb la qual cosa molts dels adolescents d’avui en dia reconeixen que la major part de les informacions que els arriben entorn del tema de la sexualitat provenen o bé dels companys o bé dels diferents mitjans de comunicació als quals actualment tenen accés. Quines són les actituds adequades per estimular una bona salut sexual per als nostres fills? La primera de les recomanacions seria la de propiciar una atmosfera positiva al voltant de la qüestió, de manera que parlar d’aquest tema no fos una llosa per ningú. Parlar de sexe a casa amb naturalitat i fugint dels anacrònics tabús que rodejaven tot aquest món temps enrere hauria de ser el punt de partida. De fet, és prou recomanable incentivar escenes en les quals els interessats puguin resoldre preguntes o desmuntar mites. Molts pares i mares tendeixen a associar el fet que els fills no plantegin dubtes amb el fet que no els tenen, i normalment això no és així.

Resulta summament profitós que els progenitors escoltin amb respecte les inquietuds dels fills, que respectin la seva intimitat en tot moment, que enfoquin el sexe sempre com un aspecte positiu de la vida i que, sobretot, reforcin la seva autoestima des de ben petits. En paral·lel a aquestes indicacions, no cal oblidar que és interessant que els pares coneguin el tipus d’informació que l’infant rep a l’escola i en altres àmbits, com també resulta important que es preocupin de donar pautes nítides i ben compulsades.

Des de l’Escola

Just ara farà dos mesos, el conegut diari The Times deixondia els anglesos amb una notícia sorprenent per alguns i necessària per altres. El Govern del país té prevista la posada en marxa d’una mesura que garantirà l’educació sexual de tots els infants des dels cursos inicials de la Primària i que s’allargarà fins acabada la Secundària. A Espanya, el debat és incipient. Tot i això, analitzant alguna ciberenquesta de rotatius estatals, un observa que més del 80% de la població espanyola aposta per imitar la mesura engegada per l’Administració britànica. Leire Pajín, secretària d’Organització del PSOE, la setmana passada qualificava la situació actual com d’"inacceptable" i, endemés, va fer una crida a institucions i a altres partits perquè se sumin a l’ofensiva del Govern de Zapatero en pro d’una major i millor educació sexual.

Tal com succeeix amb l’educació viària, en la referent als hàbits alimentaris o amb la de respecte al medi ambient, l’educació sexual és considerada com a matèria transversal en el sistema educatiu espanyol. D’aquesta manera, i segons la teoria, aquesta casta de formació hauria d’impartir-se a partir dels continguts de les distintes assignatures que donen forma al currículum dels nostres estudiants. Així mateix, la posada en marxa de la LOE sembla que imprimirà un major protagonisme a aquesta branca de l’aprenentatge transversal, tot basant-se en part del temari d’assignatures com Educació per a la Ciutadania.

Malgrat aquestes bones intencions, n’hi ha prou de submergir-se en la quotidianitat de qualsevol centre de les Illes per adonar-se que l’educació entorn de la sexualitat és del tot precària i poc constant. Tot i haver-hi centres que hi destinen esforços i hores, la major part dels instituts i col·legis toquen el tema des de la barrera. De fet, algunes associacions de pares han remarcat l’escassa implicació de la comunitat de professors, professors que continuen recordant a la societat la minsa presència d’aquests continguts en els plans d’estudis actuals.

Siguin pares, centres educatius o administracions, pareix evident el dèficit amb el qual les noves generacions avancen avui en dia. La poca precisió de les fonts d’informació de les quals beuen els més joves tal vegada sigui un element útil a l’hora de valorar dades com ara que el 40% dels adolescents espanyols corren algun risc quan practiquen sexe o que, per exemple, s’incrementin exponencialment –en indrets com ara la Comunitat de Madrid el creixement s’enfila fins al 450%– les taxes d’embarassos no desitjats a tota la geografia espanyola. S’haurà de continuar en espera que els grups de govern competents posin fil a l’agulla per tal d’estalviar a aquesta generació sorpreses que sovint són del tot inesperades.