Savater durant la conferència aquest dijous al Trui Teatre de Palma. | Pere Bota

TW
39

El filòsof i escriptor Fernando Savater (Sant Sebastià, 1947) ha estat l'encarregat de representar a Palma aquest dijous el Foro Saber Hacer de Santillana. Savater ha parlat sobre l'educació del segle XXI al Trui Teatre davant d'un auditori majoritàriament de professors. Savater no comparteix que el model educatiu actual aposti pel trilingüisme i es mostra partidari d'un bon model bilingüe.

Quins objectius ha de perseguir un bon sistema educatiu?
S'ha de preparar per la ciutadania i per la humanitat. Hi ha coses permanents i d'altres que van canviant. L'educació no està per formar empleats. Molts pares tenen la concepció que els seus fills han de rebre una formació que els serveixi per ser gent de profit el més abans possible i guanyar-se la vida. A part d'això és igual o més important educar per a la ciutadania, sobre els mecanismes de l'estat de dret i de l'estat democràtic. I en últim terme educar en la humanitat, perquè eduquem perquè la gent sigui feliç i no rentable.

Fins ara no ens han format per ser uns bons ciutadans?
Sempre hi hagut aquest rerefons, però no s'ha avançat suficientment en una educació per a la ciutadania. Es parla de què els valors els han de transmetre les famílies, però els valors són socials i no es pot confiar només en els pares, cal l'escola.

La Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE) defensa tot el contrari?
Han cedit davant de pressions eclesiàstiques per suprimir l'educació per a la ciutadania. És una pena que s'hagi cedit.

Està conforme amb la Llei Wert?
Com totes les lleis, té coses bones i coses dolentes. Hi ha una cosa dolenta que comparteixen totes, i és que són moltes lleis. Des de què un noi comença a estudiar i acaba de formar-se, mai ho fa amb una mateixa llei. Del que conec de la Llei hi ha coses que no m'agraden, com per exemple, el suport que es dóna als centres que discriminen per gènere. I hi ha coses que em semblen bé, per exemple, que s'intenti reparar en part l'intent neofranquista que és la immersió lingüística i que es lluiti perquè hi hagi un reconeixement arreu de llengua comuna del país.

Comparteix la màxima de Wert de què cal espanyolitzar els nins catalans?
No, no, no... com no s'ha de 'peixificar' als besucs. Els catalans són catalans i per tant espanyols, com els bascos i els murcians. Jo crec que el que volia dir Wert és que s'ha d'ensenyar que un pot ser d'una identitat regional o autonòmica, i a part de l'ideari que comparteix la resta del país. No cal sentir-se només català i no espanyol.

El Govern de José Ramón Bauzá fa bandera de voler ensenyar matèria a les aules i de despolititzar-les gràcies a les reformes que estan fent.
Les aules no han de convertir-se en una formació de regiments d'un partit o d'un altre, però naturalment han de formar les persones que exerciran com a ciutadans. Tots som polítics en una democràcia i se'ns ha de formar per la política. Una cosa és preparar per la política i l'altra cosa és el sectarisme. Està bé que l'educació sigui política però no sectària.

És partidari d'un sistema educatiu on la base sigui el trilingüisme?
A mi em sembla molt bé que n'aprenguin tres o quatre. A Balears hi ha dues llengües i no tres. El català i el castellà tenen un rang superior a l'anglès, però tampoc dubto de la utilitat que pot tenir, l'anglès o l'alemany. Les matèries són més importants i no es poden sacrificar les classes de Geografia parlant en anglès.

Això és el que passa actualment a Balears, s'està perdent matèria per fer-ho en anglès.
Em temo que el que passa aquí és que hi havia la mania de la immersió lingüística, per contrarrestar, sinó voleu dues llengües s'en posen tres.

No és partidari del model TIL (Tractament integrat de llengües) de José Ramón Bauzá?
Si s'asseguren bé el bilingüisme. Hi ha unes llengües que són políticament importants perquè són en les que es desenvolupa la vida dels ciutadans.

No hauria fet el projecte TIL?
No, per si de cas. Per mi les primeres llengües que cal aprendre són les llengües reals i naturals dels ciutadans.