Spanair ha cancel·lat la seva activitat a partir de les 2.00 hores d'aquesta matinada, segons ha informat Aena, que ha constituït comitès de coordinació i seguiment als aeroports en els quals opera l'aerolínia.
Per a aquest divendres, Spanair tenia programats 83 vols a El Prat, i fins a les 20.00 hores havia operat una cinquantena.
La resta són operatius, segons les pantalles d'informació d'Aena, però l'aerolínia ha suspès el vol de les 21.50 hores amb destinació Palma i també l'últim enlairament, a les 23.30, en direcció València.
De fet, Spanair ha tornat l'import del bitllet a dos passatgers que havien comprat un vol amb destinació a Bilbao per a aquest diumenge davant de la impossibilitat de recol·locar-los, segons han explicat a Europa Press.
Foment, confirma
El Ministeri de Foment ha confirmat el cessament d'operacions d'Spanair i li ha exigit que compleixi les obligacions amb els seus passatgers, ha informat en un comunicat.
També ha demanat a l'aerolínia catalana que comuniqui per escrit "de forma immediata" els seus plans concrets d'actuació.
Foment ha recordat que la companyia té l'obligació d'atendre els usuaris que puguin veure's perjudicats per les seves actuacions i, en concret, de garantir la seva assistència, el reembors del bitllet o transport alternatiu, la prestació d'informació i, en el seu cas, la compensació que correspongui.
110 treballadors a Palma
El cessament d'operacions d'Spanair, ja confirmat pel Ministeri de Foment, afecta uns 110 empleats de l'aerolínia a Palma, dels quals 70 realitzen la seva tasca en el Call Center de la companyia i uns altres 40 treballen a l'Aeroport de la capital balear, on s'encarreguen de la facturació; l'embarcament; la càrrega d'equipatge, les rampes i l'empenta mecànica dels avions quan aquests parteixen cap a la pista d'aterratge.
Així ho ha explicat a Europa Press el secretari d'Organització del Sector Aeri de CCOO, Jorge Carrillo, qui ha destacat que el major nombre de treballadors de Spanair afectats a Palma són els del Call Center, que s'encarreguen de les bonificacions, les reclamacions, les reubicacions dels passatgers en altres vols i les reserves telefòniques.
Carrillo ha remarcat, minuts abans de conèixer la confirmació oficial del Ministeri de Foment que, malgrat que els sindicats encara no tenien comunicació oficial del tancament de Spanair, ha dit que s'esperen "el pitjor", tenint en compte que, malgrat que l'aerolínia sí que està venent bitllets als aeroports per als vols immediats, ja ha tancat la seva pàgina web, per la qual cosa "el pas següent seria la comunicació del cessament de les operacions".
"Si hi ha cessació d'operacions, hauran d'obrir un procés concursal que, difícilment no pot contemplar cap altra cosa que la liquidació de l'empresa", ha vaticinat el dirigent sindical, qui ha recordat que aquesta mesura suposarà que els 110 treballadors d'Spanair de Palma i els 2.300 de tota la companyia "es quedarien sense treball a partir d'aquesta mateixa nit".
En aquest sentit, ha manifestat que "caldrà veure quina part del patrimoni usa Spanair per indemnitzar els treballadors". D'altra banda, ha negat que l'aerolínia "se'n vagi en orris d'un moment a l'altre", sinó que va ser una companyia que va ser creada per "ser regular i no de baix cost", tenint en compte que té uns costos que "no són particularment baixos".
"Spanair ha estat aguantant amb l'expectativa de tornar a ser una companyia regular amb un hub a l'Aeroport de Barcelona i una capacitat d'operar en ruta, però per a això, no era suficient la injecció que pogués posar Qatar, ja que no s'inventa un hub del no res", ha asseverat Carrillo.
D'aquesta manera, ha censurat que Spanair ha intentat un "conte que era impossible", ja que "a part dels treballadors de la companyia, poca gent creia en ella, fins i tot el punt que el seu president, Ferrán Soriano, havia rebut una oferta de treball per anar-se'n a la Gran Bretanya."
Tensió
Preguntat sobre si després de la cessació d'activitats preveu mobilitzacions per part dels treballadors, Carrillo ha apuntat que no creu que els empleats a qui els diuen "del matí a la nit que es poden quedar sense treball, el prenguin com una cosa agradable". Així, ja ha augurat que, probablement, hi hagi moments de tensió", que, segons el seu parer, són "legítims".
"M'imagín que hi haurà mobilitzacions a la seu de Spanair i a l'aeroport, després que se'ls hagi tret als treballadors la possibilitat de fer una vaga, que és la major capacitat d'un treballador per reivindicar els seus drets, de manera que l'únic que els quedarà és la possibilitat de concentrar-se per anar-se'n el menys malament possible", ha clos el secretari d'Organització del Sector Aeri de CCOO.
Consell d'administració
El consell d'administració que Spanair s'ha celebrat aquesta tarda i ha anunciat finalment la suspensió dels seus vols en no poder continuar amb l'activitat.
Així, diverses aerolínies, com Vueling, han preparat plans de xoc per aconseguir les rutes i el passatge que deixi Spanair.
Spanair ha debatut el seu futur davant de l'anunci de la Generalitat de posar fi al seu suport financer i davant de la ruptura de negociacions amb Qatar Airways, companyia que tenia més possibilitats de convertir-se en el seu soci industrial prèvia injecció de 150 milions d'euros per operar vols intercontinentals.
Volum de vols i passatgers a les Illes Balears
La companyia aèria Spanair va realitzar 14.533 operacions de vol als tres aeroports de les Balears el 2011 i va transportar un total de 1.817.255 passatgers, segons les estadística provisionals d'Aena corresponents a l'any passat.
La companyia aèria Spanair prepara avui la sol·licitud a Aviació Civil per suspendre la seva activitat, davant de l'insostenible de la seva situació financera, amb fortes pèrdues i un alt endeutament, segons han confirmat a Efe fonts del sector aeri.
Només a l'aeroport de Palma, l'aerolínia va transportar 1.075.546 passatgers el 2011, en un total de 8.524 operacions. El mes de major trànsit va ser juliol, amb 952 vols i 134.851 passatgers.
A l'aeroport d'Eivissa, Spanair va realitzar 3.277 operacions l'any passat, amb 407.513 passatgers. Agost va ser el mes en què va dur a terme més vols amb 508 i 61.933 viatgers.
Quant a l'aeroport de Menorca, Spanair va operar 2.732 vols el 2011, en els que va transportar a 334.196 viatgers. Agost va ser el mes de major trànsit per a l'aerolínia amb l'aeroport de Maó amb 598 operacions i 74.329 passatgers.
La Generalitat no seguirà invertint en Spanair
El Govern de la Generalitat ha justificat aquest divendres a Spanair que no pot seguir invertint en l'aerolínia perquè ha de ser «extremadament curós» amb les seves prioritats de despesa en el context de crisi, ha informat en un comunicat.
Tot i això, ha reafirmat la seva «voluntat de seguir treballant per millorar la connectivitat de l'Aeroport de Barcelona».
Ha afegit que, fins ara, l'administració catalana ha participat en el projecte de Spanair «tenint en compte les limitacions de la legislació europea referent a la lliure competència».
Així, les restriccions pressupostàries i les normes de competència «impossibiliten noves aportacions de capital de la Generalitat», ha argumentat l'executiu català, que així li ha comunicat al president del consell d'administració de Spanair i al de l'IEASA.
El Govern ha recordat que, com un dels accionistes de Spanair (amb el 24% a través de Cimalsa i Avança), ha impulsat «de manera activa i sistemàtica, a l'últim any, la recerca d'un soci industrial que permetés garantir la viabilitat de la companyia i consolidar la connectivitat de l'Aeroport de Barcelona».
Amb tot, ha assenyalat que el procés de recerca d'un soci industrial «s'ha donat per conclòs -des del Govern- després que les intenses negociacions amb Qatar Airways no han culminat en un acord».
Jordi Hereu
L'exalcalde de Barcelona i líder del PSC a l'Ajuntament, Jordi Hereu, ha assegurat aquest divendres que el consistori reclamarà la devolució dels 25 milions d'euros que va prestar a la Generalitat per a promoció econòmica amb la finalitat de dedicar-los a la companyia aèria Spanair, en el cas que la Generalitat decideixi deixar de donar-li subvencions.
Després de preguntar-li per si el consistori reclamarà els 25 milions, ha afirmat que va signar un conveni amb el Govern al qual es preveia la tornada del préstec: «Evidentment, està en el conveni i haurà d'executar-se».
Ha qualificat de pèssima notícia per a l'economia catalana i l'aeroport del Prat que el projecte de Spanair no s'acabi portant a terme, si bé ha reconegut que el suport donat per l'administració pública «ha arribat al límit pel moment en què estem», i ha afegit que no tindria sentit que l'aerolínia s'establís a Barcelona si no pot enllaçar des d'aquí amb altres companyies internacionals.
6 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
El diestro Sebastián Palomo, hijo de Palomo Linares, volverá a vestirse de luces en la presente temporada, tras dos años apartado de los ruedos por una larga lesión de rodilla. "He estado dos años en el dique seco y quiero recuperarlos. La rodilla ya está bien del todo y me siento preparado y fuerte para torear y disfrutar de mi profesión", comenta ilusionado el diestro. Afirma, además, que "aún no hay fecha de reaparición. De momento me voy a tentar todo lo posible para estar más preparado. No tengo prisa, aunque sí muchas ganas de empezar. Ahora tengo más ambición". Su nuevo mentor, José Ignacio Cascón, se muestra ilusionado con este proyecto. "Sebastián es un torero poco visto de matador de toros. Brilló de novillero y debido a su lesión ha estado parado, pero tiene argumentos para torear. Me ayudará en contratacione mi socio José Luis Cazalla y confío mucho en el torero. Seguro que sale todo muy bien", sentencia. Sebastián Palomo tomó la alternativa el 4 de agosto de 2007 en Pontevedra de manos de César Rincón, después de una brillante etapa como novillero.
http://www.vilaweb.cat/editorial/3977139/batalla-spanair.html Una altra manera de veure ses coses... Una altra victoria de Madrid. Calalanoir te'n recoman sa lectura, abans de, com molts altres, pretendre que es catalans tenen sa culpa de tots es mals del mon.
Si ni catalans ni mallorquins podem ajudar a mantenir una companyia com Spanair és perquè hem de tributar a Espanya part dels imposts que pagam empresaris i treballadors d'aquí. Se'ls enduen per mantenir altres comunitats, mentre aquí ho passam magre. No hi ha dret. Espanya, mal negoci. Hi hem de posar solució: concert econòmic, per començar. Urgent.
Gracies als nostres compatriotes catalans per ROBAR-NOS una compañía MALLORQUINA i acabarla d´arruinar VISCA CATALUNYA!!!! Els mallorquins som purs! No val la pena escriure més!!!
Volar! És molt possible que vegem que la mobilitat en general no serà el que era. Ens ho pensarem més de dues vegades abans de fer qualsevol desplaçament.
Això només a començat.Amb els preus actuals del carburant i quan hi hagi problemes de suministre per part de l'Iran,li seguiran les demés.Totes arrosseguen un deute que no poden mantenir. Al 2020 només podran volar els quatre privilegiats. Temps al temps.