El document recull, segons el seu propi preàmbul, la "direcció" que ha seguit fins a la data la investigació, resumint les principals actuacions dutes a terme per la CIAIAC, encara que deixa bé clar que no s'incorpora cap tipus d'informació nova sobre això. Des de la Comissió s'apunta que s'està elaborant el projecte de l'informe final, que haurà d'estar acabat el desembre de 2010. Quant als detalls de l'accident, la CIAIAC es remet a l'informe "interí" publicat amb data 4 d'agost de 2009, on apareix una descripció més exhaustiva del vol, la investigació fins a aquell moment i les recomanacions sobre seguretat.
No obstant això, la comunicació incideix que l'enlairament es va realitzar amb una configuració inapropiada i no aprovada, en estar els flaps i els slaps (alerons per facilitar l'enlairament i l'aterratge) totalment retrets. També hi ha una referència a l'apuntat a l'informe anterior sobre que el sistema d'advertència de configuració inadequada per a l'enlairament (TOWS) amb què anava equipat l'avió no es va activar.
Des del 4 d'agost de 2009 la investigació de l'accident ha anat completant alguns aspectes pendents de la mateixa, analitzant els elements materials recuperats, el funcionament de les estructures, la supervivència al lloc de l'accident i la coordinació dels serveis aeroportuaris. L'avió de Spanair, un MD-82. del vol JF3022 amb destinació a Gran Canària, va patir l'accident en el moment de l'enlairament a l'aeroport de Barajas en el qual van morir 154 persones, d'elles 148 passatgers i sis tripulants, i van sobreviure divuit. Des del 20 d'agost de 2008, data de l'accident, el Ministeri de Foment ha adoptat una sèrie de mesures que reforça la seguretat operacional, com per exemple la tramitació parlamentària del projecte de llei pel qual s'estableix el Programa Estatal de Seguretat Operacional i es modifica la llei de Seguretat Aèria.
També s'ha enfortit la independència dels membres de la Comissió d'Investigació; un nou reglament sobre els temps d'activitat dels pilots, i s'ha impulsat la nova normativa en matèria d'investigació i prevenció d'accidents i incidents d'aviació civil a Europa.
Els afectats desconfien
Els afectats per l'accident aeri d'Spanair a Barajas desconfien que les causes i responsabilitats de la tragèdia s'arribin a aclarir malgrat les investigacions judicial i tècnica obertes sobre això, segons han dit avui directius de l'associació que reuneix molts d'ells. "Continuam tenint dubtes", ha afirmat el vicepresident de l'Associació d'Afectats del Vol JK-5022, Juan Andrés Sánchez, en una roda de premsa en la qual ha presentat els actes organitzats a Gran Canària, destinació de l'avió sinistrat, en memòria dels 154 morts en la tragèdia amb motiu del seu segon aniversari, que es complirà divendres vinent 20 d'agost.
Una data a la qual s'arribarà sense que s'hagin resolt cap de les investigacions en marxa, segons va destacar Sánchez, que va insistir que els afectats ni tan sols confien que aquestes donin el resultat esperat després del temps transcorregut des de l'esdeveniment. "Pensam que, tal com van les coses, igual en dos anys més puguem tenir judici, aquesta és la nostra esperança", ha vaticinat, i ha opinat que "quatre anys és un termini de temps més que raonable perquè tot aquest procediment s'acabi". Llavors, "almenys podrem dir 'això va ser el que va passar'", ha considerat el vicepresident de l'associació que ha matisat, no obstant això, que això ocorrerà "si és que s'arriba, al final, a unes conclusions reals de què va ser el que va passar".
Entretant, ha anunciat que la seva organització ha aconseguit que Telecinco ajorni indefinidament la sèrie televisiva que ha preparat recreant l'esdeveniment, sobre la que va dir es pensava emetre el mateix 20 d'agost. "De moment, hem aconseguit un ajornament, però continuam lluitant perquè no s'emeti mai", ha subratllat sobre això després de necessitar que des de la seva associació han "lluitat per parar-la" en "totes les instàncies imaginables". Sobre els homenatges a les víctimes, la meitat de les quals eren habitants de Gran Canària, va informar que s'iniciaran un dia abans de l'aniversari, el dijous, en dos dels municipis que van perdre veïns en l'accident, Telde i Ingenio.
En el primer d'ells, i, concretament, a la seva platja d'Ojos de Garza, limítrofa amb l'aeroport al qual mai no van arribar els passatgers del JK-5022, se'ls recordarà al migdia amb una ofrena floral que es durà a terme en les immediateses d'un monument inaugurat l'any passat en la seva memòria. En Ingenio, i ja en hores de la tarda, s'inaugurarà també un espai dedicat al record dels desapareguts en l'accident, una àrea del Parc de Las Mimosas de la localitat on, sota la denominació de "Jardí dels Absents", s'instal·larà una placa amb una inscripció en la qual es llegirà "En algun lloc, sempre en els nostres cors", ha avançat Sánchez.
Al migdia de divendres i a Las Palmas de Gran Canària, destinació de moltes de les víctimes, s'inaugurarà a la Platja de Las Canteras un altre element en record dels desapareguts, una escultura d'un gran cub d'acer ubicat de cara al març, en el que els forats practicats a l'obra recordaran la seva absència, va afegir el vicepresident de l'organització. Va agregar que a la tarda se celebrarà una missa en memòria dels morts a la Catedral de les Canàries de la capital illenca. Davant les seves portes i a la Plaça de Santa s'ha convocat després una concentració de rebuig a la iniciativa de Telecinco de gravar una sèrie sobre l'ocorregut. Concentració que va animar a afegir-se als ciutadans, a qui va demanar que fessin pública així la seva "repulsa" al projecte de la cadena, destacant que ell ho feia en la seva qualitat de pare d'una jove que va morir en l'accident al costat del qual era el seu espòs.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.