No sé en quins límits cal gestionar això, però sí que pens que qui adopta un pseudònim hauria de redoblar esforços de serietat, pulcritud, parlar clar, no ficar-se en embolics ni, per suposat, tocar els dallons a ningú. El que no pot esser és tirar pedres i amagar-se. També hi ha el cas que algú es pugui inventar un personatge i esser coherent amb ell, o altres variables que ens queden fora de quadre.
Ara, què té a veure tot això amb la captura de pantalla de la capçalera? Res en absolut. Això ja és la degeneració total. El beneitònim, ben probablement ocasional i mutant, potser formant part d’un pla d’atac, ja és un indici que va a embrutar la feina dels altres, i pens que no prestigia gens l’editorial que ho permet. No es tracta d’un fet aïllat, tots els articulistes som objecte de d’atacs. Mestre Joan Lladonet l’any passat ja va fer un article semblant a aquest, que no he enllaçat perquè no l’he pogut trobar. Els diaris de més tirada també eren un carnaval d’això, però els darrers anys han redoblat els filtres.
I en foraster, per acabar-ho de reblar. Fins a quin punt dBalears ha de seguir el joc? O la trampa? Serà que no hi ha un noranta i moltíssim per cent de diaris en castellà, amén de xarxes i altres clavegueres. Quantes vegades ens hem queixat d’un excés de castellà a IB3
Atenció que ja vos veig venir: no defuig de la crítica, i que no me venguin amb qualificacions de censura, ni supremacisme ni altres espants innecessaris. No és això, amics meus... Si algú vol fer una puntualització constructiva, o fins i tot marcar un error, que en faig, com volgueu, ja s’ha fet i no ha passat res. Ara, qui vulgui rebatre el que he exposat, que li’n mostri la bibliografia, o ja directament tocar el nas: nom i dos llinatges del DI per començar, i les primeres vegades potser no m’ho cregui, perquè això muta com els virus i els covards no surten a la primera.
Si se m’interpel·la en castellà, avançarem si ja me diuen quants d’anys duen a les Illes, quin problema tenen amb el català i per què punyen a dBalears. El bilingüisme que el vagin a imposar a la Guardia Civil. Fa 40 anys que el català és a l’escola, les possibilitats d’al·legar ignorància natural cada cop són més reduïdes i justament dBalears és un dels pocs llocs que tenen la seva raó d’esser en el català, i atesa la situació de regressió, n’és un bastió que no es pot perdre, ni badar amb goteres. Si jo vull publicar en català a un diari de Madrid, que vos pareix que me diran? Això vol dir que hem de renegar del castellà? Tampoc, el mateix que deia dels pseudònims: redoblar esforços de serietat... Com a mínim que quedi clar que ens respecten. Si a més del beneitònim, el “contingut” també té tota la pinta que s’enfoten, què fan aquí?
Un símil, que no va per ningú: ja sabem que la democràcia ha d’aguantar els feixistes, però una altra cosa és que els haguem de riure les gràcies. A part, n’hi ha que pensam que el més decent és combatre el feixisme, per a què no es torni a repetir el que passa a Ucraïna, per exemple. Si algú s’enfada ho diu i punt, però aquí no ens paguen per discutir, això no és un fòrum de barra lliure, i manco de barruts. Si hi ha fòrums de beneitònims on s’ho passen pipa que vagin cap allà. Els meus articles no són per a això. Per emmerdar la feina dels altres m’han dit que a twiter és on va més bé.
Això vol dir que els meus articles no es poden criticar? Que nooooooo... No pot esser tan difícil: nom i dos llinatges, clar i concís, per favor, no escampem ambigüitats, l’article diu el que diu, no el que un interpreta que podria dir. Vejam a tall d’exemple: “L’articulista diu una cosa i s’ha equivocat, perquè jo en se més i és així deçà”. I punt, no calen estufornos ni menyspreus.
Ja ho deia José Martí: “Si no lluites per res, almenys no emprenyis".
10 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
A Mallorca hom pot dir "entiendo el mallorquin pero no lo hablo", i ens quedam tan amples, mentre seria inacceptable per a alguns sentir dir "entenc l'espanyol però no el xerr". No és el mateix un cas que l'altre, no tenen el mateix valor una llengua i l'altra, ni tenen la mateixa consideració social, ni el pes ni el suport institucional. Efectivament, el parlament espanyol escolta les paraules en ucraïnès de Zelensky, però no vol sentir xerrar en català els diputats catalanoparlants.
Et llegesc de fa temps. Gràcies als articles la meva consciència ecològica ha augmentat. A mi no em molesten els comentaris del mallorquí espanyol. És clar que no tinc tantes coses a dir com tu. Per ventura, si fos jo l'articulista, sí que m'irritarien. Però trob que li dones massa importància. Acusa els altres del que és ell: "El teu article anterior estava ple de llocs comuns i topicades. Inconnexos i demagògics". Projecta sobre els altres tot allò que és ell. An aquesta gent el que cal és deixar-los rabejar en la seva estultícia. Aprendre dels seus prejudicis. Llegir entre línies allò que representen.
El pitjor que podem fer per defensar la nostra llengua i cultura, es donar importància i respondre els escrits de la gent suprematista monolingüe que odia la nostra llengua i mai s'ha volgut integrar
Mr. Hyde no pot deixar de ser anònim. No pot revelar l'identitat del molt honorable Dr. Jekyll. I poca cosa més.
Res de nou baix la capa del sol. Els fatxes ñordos, com el Mallorquin, i la Guapi, acusant a tothom dels mateixos defectes que pateixen ells i els extremistes com ells. Enterau-vos-en d´una vegada: Una mentida repetida mil milions de cops, seguirà sent una mentida podrida ! I no us esforceu més: sou fatxes i prou. Ja està tot dit !
@Jaume Sí, por favor. No paréis nunca. 🙏
Claro que si Guapi i Mallorquin idò si, jo almanco continuaré tocant-vos els nassos i a tota la merda que representau anomenada Espanya.
Sempre serem el que som, senyor Llofriu: una província on alguns indígenes encara ens entestam de parlar una llengua minoritària i minoritzada, i en perill evident d'extinció. Zelenski, el president d'Ucraïna, pot parlar al parlament espanyol en ucraïnès sense problemes, amb subtítols o amb traducció simultània, però el català no pot ser usat.
Me halaga que te hayas tomado la molestia. De verdad lo digo. Y mantengo lo dicho en la captura y el resto del comentario, que has omitido. Por cierto, también es característico de los extremos (diestros y siniestros) creer que su verdad es la única. La buena. La fetén. Lo entiendo. Y podía esperarse. Ahora, que te molestes en escribir tamaña parrafada para despreciar a quien critica un artículo expuesto en un lugar público y abierto a comentarios públicos, me parece un poco infantil. Te lo digo de buen rollo. Todos los días, TODOS, se pueden leer aquí insultos, ofensas, desprecios y ataques a España, los españoles, los jueces, militares, policías, GC, políticos, escritores y periodistas. Totalmente gratuitos Se señalan a empresas y empresarios, al más puro estilo SA, porque te sirven un café en castellano. Y lo hacéis gente como tú, con nombre y apellidos, y gente anónima. A veces la carga ofensiva hacia ciertos colectivos como el sudamericano o peninsular por parte de genios anónimos de por aquí roza el delito descaradamente. Nunca he leído nada criticando tales burradas. Aún así las leo, porque me da la gana. 🤷🏻♂️ Y respondo, porque también me da la gana. 🤷🏻♂️ Tu artículo anterior estaba plagado de lugares comunes y topicazos. Inconexos y demagógicos. Y te dije era un artículo infumable. Y lo mantengo. Los seres de luz ofendiditos me repatean un poco. Pero es mi decisión leerlo y, por tanto, me aguanto. Gracias por tu tiempo e interés. ☮️ ✌🏻
Parece que le ha escocido… Grande, guapi… 👏🏻👏🏻👏🏻