L'arrabassament i la desaparició de la placa que evoca la repressió que patiren centenars de mallorquins a l'antic magatzem de Can Mir, convertit en presó pel bàndol franquista a partir del 1936, constitueix una ofensa a la memòria democràtica dels balears i la constatació que els vells odis continuen vigents entre petites minories que no accepten la definitiva victòria del règim de llibertats. Si, en comptes de passar a Palma, aquest atemptat s'hagués produït a qualsevol altre país europeu, l'escàndol hauria estat majúscul. Es parlaria de vergonyós acte de l'extrema dreta i es faria una crida a les autoritats perquè es depurin responsabilitats.
Cal dir que la placa, molt discreta i fins i tot poc visible a la façana de l'actual cinema Augusta, no es pot dir que fos, ni de lluny, una provocació. Tot el contrari. Era el mínim que es podia pel record de tants i tants defensors de la República que foren tancats allà i, en molts de casos, afusellats. Cal que la placa sigui reposada tan aviat com sigui possible pels governants de Cort.
Can Mir, ofensa a un símbol
La desaparició de la placa que evoca la repressió durant la guerra ha d’indignar tots els demòcrates de Mallorca
06/11/11 0:00
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
5 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Pedro Pablo Conesa. Eres impasible al ademán!!! Pero mira que eres cansino. A ver criatura. Cuantos asesinatos hubo en Mallorca entre el 14 de abril de 1931 y el 19 de julio de 1936? Cuantas iglesias quemadas, cuantas monjas violadas....? Cuantos?
O todos o ninguno. No puede admitirse el sesgo sectario que quieren imponer a ese asunto una minoría de rencorosos que,les guste o no,perdieron la guerra.Entérense de una vez.Lean las hemerotecas,pese a la férrea censura que imponían las autoridadwes de la II República:Asesinatos cada día,atentados.incendios,destrozos...Quítense la falsa imagen idílica que quieren transmitir todos esos "demócratas" impecables que no dicen nada en contra de las checas o episodios como los de Torrejón de Ardoz o Paracuellos.
La tristor no ve motivada pel fet de que hagin fet desapereixer la placa sino perque a la meva biblioteca hi manca un llibre d'estudi ferm i voluminós on trobar tots els noms dels presoners i detinguts que varen patir l'emprasonament a Can Mir. Catedràtics com els professors Olmos i Eyeralar, metges com don Miquel Miró, ,, biòlegs com don Andreu Crespí, mainos mercants com don Jaume Gelabert, mestres com don Jaume Rosselló, químics com don Xim Bonet.... I un tal Fullana, mestre d'escola convertit en director de presóns, dolent com la peste sense perdó...
Convendria infomar els lectors del Diari de Balears que els tribunals han condemnat la manipulació d'infomres de Cort per preservar la Feixina. Això ho haurien de saber molt especialment els que ara van de la mà d'EQUO (PSM i companyia) que varen legitimar un abominable monument feixista inaugurat per Franco in person!
La placa que sobra a Can Mir és la del nom de l'avinguda, dedicada a l'sponsor de Franco. Un atemptat a la llei de la Memòria Històrica.