TW
11

Jo recordo haver fet, durant la Guerra dels Balcans, i durant la Guerra de Kuwait, diverses cadenes humanes a favor de la pau. La cosa es feia al pati de l'escola: pels altaveus sonaven uns càntics i els al·lots fèiem les lletres de la pau amb els nostres cossos pel terra, i així se suposa que apreníem el valor de la no-violència, etc. Pel que veig, el Dia Escolar de la No-violència i la Pau va ser un invent d'un mallorquí; aquesta festa se celebra arreu del món, i tot gràcies al poeta i pedagog Llorenç Vidal (Santanyí, 1936). Després, ens hem fet grans, hem crescut, hem llegit llibres, hem viatjat i hem parlat amb gent que en sap. Hem vist que el pacifisme que ens volien fer empassar a les escoles molt sovint no és res més que una manera de girar el cap davant de les infàmies -de certes infàmies-, i que hi ha guerres, moltes guerres, que s'han de fer. La pau no és un principi absolut. Els càntics que deixàvem anar durant la Guerra de Sèrbia no permetien veure a l'opinió internacional que Milosevic era un assassí fenomenal, i que se l'havia de combatre mitjançant mètodes poc pacifistes.

Hem après que hi ha coses pitjors que la guerra, molt pitjors que la guerra: els genocidis. Els genocidis han fet més de cent milions de morts durant els últims cent anys, més del doble que totes les guerres juntes. I ara sabem que l'únic instrument legítim per aturar els exterminis de masses -les persecucions de minories ètniques, racials o ideològiques- és la guerra; per això hi ha armes que salven vides, hi ha bombes que alliberen ciutats dels seus exterminadors. La no-violència era un bell conte de fades per a al·lots i pedagogs amb sandàlies, un manera de perdre el temps mentre algú, a menys de dues hores d'avió, anava omplint de cadàvers una fossa comuna.

Els apòstols de la no-violència que ara estan més d'actualitat són els indignats del 15-M. Per ells, la no-violència és la seva manera d'actuar: parlen d'una "desobediència activa no violenta, pacífica però determinada", d'un "cordó humà" per impedir que els diputats accedeixin al Parlament. Això, segons aquesta manera de pensar, no és "violència". Així, a l'hora de qualificar les agressions als diputats, en diuen "mesures d'acció ciutadana". Vet aquí la retòrica dels pacifistes. No ens ha de sorprendre que un dels ideòlegs del moviment sigui el president d'una associació que es diu Justícia i Pau, una corporació d'arrel catòlica que té com a finalitat, diu, promoure i defensar els drets humans. El que no diu, però, és que per promoure i defensar els drets humans són necessàries les armes contra les quals lluiten des de la seva mateixa associació, i que molt sovint l'Església que els dóna aixopluc es relaciona amb assassins de masses, com vam poder veure amb el senyor Mugabe durant la beatificació del Joan Pau II (i Justícia i Pau va callar). Aquesta gent només parla de pau quan es tracta de països blancs, occidentals i capitalistes. Ni una paraula, a la seva web, de les violacions de drets humans a mans dels sàtrapes d'Àfrica o Cuba. Davant d'aquests som molt pacifistes, però no davant els diputats democràtics i la seva policia. "Mesures d'acció ciutadana", en diuen. Les bufetades.