TW
4

Mitja Espanya ha anat a veure Torrente 4 mentre l'altra es pega tocs pel cap. Mentre escric aquest paper, són ja gairebé dos milions d'espectadors els que han vist la pel·lícula de Santiago Segura, la quarta entrega de la vida d'un policia mig proxeneta i molt barroer, José Luis Torrente, feixista i puter, criptohomosexual i sonat, la meravella espanyola més encanallada. ¿Per què tants d'escarafalls? Bigas Luna diu que això no és cinema sinó 'indústria', i la ministra de Cultura, també guionista, diu, amb una punta de menyspreu, que a 'Espanya hi ha espectadors per a tot'. Anem a pams.

He vist les tres primeres entregues de la saga. I faig comptes veure la quarta quan no hagi de pagar per fer-ho; l'Ajuntament de Santa Margalida fa la gràcia de fer cinema a la fresca durant els estius, a Can Picafort, i és allà on n'he vist gairebé totes les aventures anteriors. Aquest mes d'agost aniré a veure Torrente 4, i sé què hi trobaré, i no crec que hi hagi per fer-se els puristes: Santiago Segura té un talent fenomenal, és un humorista amb geni i visió i ha sabut fer diners, a més de crear un personatge poderós i significatiu, el qual, tanmateix, no és res més que una actualització del personatge fonamental de la literatura castellana: el Quixot de Cervantes.

Si Alonso Quijano (un vell sonat) volia ser cavaller i fer justícia, Torrente vol ser com els grans personatges del cinema policíac i d'acció, com aquells a qui han donat vida Bruce Willis, Stallone i, a un nivell fins i tot més tirat, Chuck Norris. I les pel·lícules, lluny de ser el nyap que voldrien els que tenen un talent inferior, són bones paròdies de cinema policíac, sàtires socials desfermades i grolleres, ni millors ni pitjors que les que han donat glòria i fortuna a l'ara mort (i genial) Leslie Nielsen. I és per això que el mateix Stallone va voler adaptar el fantasma a l'esperit dels EUA; el personatge és universal: totes les misèries ideològiques d'un país (des del lepenisme francès al republicanisme de Bíblia i revòlver nord-americà) poden abeurar policies de l'envergadura de Torrente. Per això, tant americans com francesos han comprat els drets del personatge.