El diari francès Le Monde explicava la setmana passada que els millors instituts de secundària del país estaven en vaga des de feia molts dies. L'assumpte que es debat a les vagues franceses és el següent: fer que l'edat de jubilació passi dels seixanta als seixanta-dos anys. ¿Quant de temps falta perquè un al·lot que va a un institut arribi a l'edat de jubilació? Gairebé cinquanta anys! Una gran mostra de prudència: demanar protecció de l'Estat fins a la sepultura.
Aquests dies s'ha fet cèlebre una noia molt guapa, a qui un fotògraf va sorprendre amb el puny alçat en una de les manifestacions. Porta els cabells avalotats, una bufanda al coll, i s'ha enfilat sobre les espatlles d'un al·lot, potser la seva parella. És una mostra perfecta de revolucionària 'xic', d'esperit contestatari 'cool', que tant pot funcionar rere d'una barricada com al cartell de tardor d'uns grans magatzems. La foto ha fet la volta al món, potser perquè remet lleugerament al quadre La llibertat guiant el poble de Delacroix, una de les obres mestres de la pintura moderna.
Tanmateix, quan un pensa en els motius de la bella joveneta de la foto: ¿no sent una mica de vergonya? ¿Ens hem de manifestar amb tanta vehemència, enfonsar el país en el caos, hem d'anar a les barricades per una cosa com aquesta, per una proposta tan sensata, prudent, fins i tot cartesiana, com el retard de l'edat de jubilació? ¿D'on es pensen que surten els diners? ¿Qui pagarà les pensions si no fem més feina durant més anys? ¿I el sentit comú? ¿I la sensatesa? Dos i dos: ¿fan quatre?
També aquí a casa nostra constatam aquesta realitat: el conservadorisme s'expressa amb el llenguatge de la revolució. Jo li demanaria a la guapa francesa: ¿senyoreta, no serà per casualitat vostè una profunda reaccionària? ¿No serà vostè una conservadora de la mida d'aquelles nostres padrines europees, de missa i comunió diàries? ¿Senyoreta, fem l'amor? ¿Li puc confessar els pensaments que m'invoquen els seus llavis?
Miro la seva foto: una bobo, en diuen els francesos, una burgesa bohèmia -bourgeois bohème-, ¿bobobolxeviquisme, doncs? Senyoreta, quin terror que sent davant dels canvis del món! ¿No creu que allò vertaderament revolucionari és deixar de banda aquesta mentalitat de ploramiques, aquella mentalitat que el seu gran Balzac va descriure tan bé, la del botiguer aferrat als seus petits privilegis?
Abans s'anava a les barricades, se sortia al carrer, perquè es volia un canvi, consumar una millora. Ara s'hi surt per defensar l'ordre establert. Ens hem tornat uns pobles exhausts, temorosos, poca-soltes. ¿O potser el que és pretén és que l'Estat francès, o l'espanyol, que també ha d'operar canvis similars, faci un crack monumental i s'implanti per fi alguna societat anàrquica? No crec que es pensi en això. Rere de tot, el vell prejudici contracultural: estar en contra d'alguna cosa sempre ens fa moralment superiors que estar-hi a favor.
La bella franceseta
28/10/10 0:00
També a Opinió
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
El món ha progressat gràcies a la feina bon feta, a la creativitat, a l'esperit treballador, a la intel·ligència ... El que es critica a l'article és que aquests joves no es dediquin a formar-se el temps que dediquen a fer barricades... Es fa la pregunta sobre si tenen o no respostes als reptes de la situació que vivim i que viurem d'aquí a poc temps.
Sorprenent que anomeni la contracultura intentant donar-li la connotació que mai se li ha pogut atribuir. La moralitat no esdevé quan s'està en contra de qualsevol cosa, ho fa quan allò del que es renega ha demostrat prou els efectes negatius dins una societat i en el món avui globalitzat econòmicament. Totes les reaccions que han donat lloc a la segona mundialització, que lluiten per salvar el planeta, a vós i les seves futures generacions, que fan que la humanitat no perdi tota esperança d'aconseguir una societat més justa i sostenible, tenen el seu origen en moviments contraculturals que feien postures i gestos com les de la franceseta que a vós li sembla ridícula. Potser pot significar que també té la mateixa mentalitat i actitud de canvi?
Augmentar l'edat de jubilació és una proposta "sensata, prudent, fins i tot cartesiana". El senyor Comes no fa més que reproduir el tòpic liberal, i supòs que no s'ha molestat en contrastar-lo, que podem llegir a tots els mitjans de comunicació de dretes. Li recoman la lectura d'un article, bo d'entendre, d'un economista que d'aquests temes en sap, si fa no fa, tant com ell: http://www.vnavarro.org/?p=3839 Una tòpic repetit mil vegades no deixa de ser un tòpic, però n'hi ha que el s'arriben a creure.
Abans es va sortir al carrer per mirar de canviar i assolir una millora, diu vostè. Que hi ha de contradictori en que ara es surti al carrer per no perdre les millores assolides?
Per quina raó Comes sempre és tan crític envers els joves d'esquerra? No pot entendre que hi ha joves que pensen i per això són d'esquerra? És que s'ha convertit en un vell xaruc? En aquest cas, a més, ha reblart el clau masclista.
Ara els botxins volen matar en Tariq Aziz, un cristià caldeu. Vet ací una nova mostra de civilitat! Jo sols diria, com Lluís Llach: assassins! sou uns assassins!
Home jo, per estar en contra de qualque cosa, estic en contra dels causants les més de 100.000 víctimes civils de l'atac nord-americà a Iraq, i per això mateix estic en contra dels teus articles. Estic a favor d'una societat anàrquica? Potser, però preferesc una societat anàrquica a una societat d'assassins.