L'OCB presenta tres informes sobre la situació de la llengua catalana, en un context polític en què els obstacles per al seu ple desenvolupament han augmentat sensiblement. Aquests obstacles, recordem-ho, s'originen en la secular hostilitat vers el català de la dreta espanyola, que aglutina el PP i que té tentacles d'eficàcia en altes institucions de l'Estat.
La sentència del TC sobre l'Estatut ens diu de quin guió se vol servir la dreta espanyola per erosionar la llengua, però no s'han d'oblidar altres fets (també procedents d'aquesta mateixa dreta sociològica, en aquest cas dels populars valencians), com és ara el segregacionisme lingüístic practicat al País Valencià pel Govern d'aquella comunitat.
A Catalunya, PP i Ciutadans s'han apressat a fer lectures enganyoses de la manifestació de dissabte passat i ja esmolen els ganivets tot esperant el setembre per dur el conflicte a l'ensenyança. I en aquestes circumstàncies, es fa públic que el català és una de les llengües de la UE més desprotegides. Per aquesta i altres raons, s'imposa un cop de timó contundent.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
No és sa llengua sa que està desprotegida sinó es seus i ses seues parlants, sa gent. S'usa sovent aquesta curiosa metonímia però jo no he vist ni sentit mai, en parlar de racisme, que sa raça negra és maltractada o que es color negre és maltractat sinó que es diu sempre que són ses persones de pell fosca ses qui són maltractades
El PP exhibeix l'anticatalanisme, l'espanyolisme i el centralisme espanyol i ho rendibilitza electoralment. El psoE dóna una imatge més amable de cara al tema. No fa res, però, seriós i decidit a favor de protegir les llengües no castellanes de l'estat. Rendibilitza electoralment la seva suposada actitud favorable a la pluralitat lingüistica i cultural de l'estat. En casos de desesperació, quan el psoE es veu a punt de perdre el poder, fins i tot fa passetes endavant com la que ha fet darrerament al senat. Pau, no és qüestió de dreta o esquerra sinó d'espanyolisme desacomplexat o espanyolisme amb cara d'"amable". Cal superar el tema dreta vs esquerra en relació al tema de conservar i protegir la nostra identitat. El tema central és de respecte als drets. Democràcia sí o no?
L'atribució dels obstacles al català a la dreta espanyola en exclusiva és insostenible. El PSOE ha governat molt més anys que el PP i el català no ha fet cap passa envant a les institucions de l'estat. En tot cas potser en el terreny social podríem parlar de dues dretes: la dreta radical del PP i la dreta moderada del PSOE. Però així i tot, en qüestió de llengua i defensa de la identitat excloent espanyola no hi ha diferències.
Al nostre barri hi ha uns cartells de l'Ajuntament amb el programa de festes i fotos de la batlessa, tot en espanyol.
No basta voler parlar la nostra llengua, com fa IB3 tan malament, sinó viure en clau cultural nostra. IB3, a més d'equivocar-se el presentador del TN migdia dues paraules de cada tres -es veu que no n'hi ha més, ni tan sols sap llegir el teprompter- ho estructura tot a l'espanyola. No hn entés, els seus directius ni els polítics que els han nomenat, que formam part dels Països Catalans: lingüísticament, culturalment, moralment, políticament i familiarment. I intel·lectualment. Mentre no canviïen el xip això es trasllada al societat i tot empitjora.
aquesta onada de banderes espanyoles als balcons ha fet molt de mal a els aiatolas de la llengua que , per altra part en fan massa cas hi ha que ignorar-la a la campanya si la criticau entrau en el joc , hi ha que mira més lluny nacionalistes
Segueixo opinant que molta culpa és nostra. Fins que no prenguem el costum de no girar mai la nostra llengua quan xerrem amb un castellà-parlant no comencerem a anar bé. És increible que hi hagi gent que dugui més de 20 anys a Mallorca i digui que no ens entèn. Obliguem-los a esforçar-se, i si no els hi agrada la nostra llengua, LA D'AQUÍ, no crec que ningú els obligui a quedar a la força. És una tasca de tots, i pensau que ja hem arribat a un punt lìmit.
Castella odia el català, i a sobre després ens qualifiquen de victimistes.
Tens raó, efermèride. Quan es tracta del català no hi ha PP ni PSOE, hi ha espanyols.
El poble català ja ha fet tot el que podia, amb la manifestació, la IP i la ILP. Però els polítics no estan a l'alçada, ja ho han demostrat amb la IP i ara veurem si fan realment qualque cosa per a defensar la llengua, a part de discursets patriòtics.