algo de nubes
  • Màx: 25°
  • Mín: 20°
21°

Revitalitzem els contes

La possibilitat d'utilitzar les narracions breus com a recurs per a l'ensenyament-aprenentatge és quasi infinita. És una tècnica motivadora molt utilitzada a infantil i que va disminuint el seu ús a mesura que l'alumnat avança cursos a primària, quan es comencen a treballar les novel·les adequades a l'edat, i es torna a recuperar aquest gènere a batxillerat, quan es tracta la literatura en general. Els contes permeten esser contats, llegits i escrits. Escriure contes i fer llibrets amb ells motiva molt l'alumnat; és molt profitós i divertit modificar-los: es poden canviar els animals per persones o a l'inrevés, es pot canviar el final, es pot fer que algun personatge canviï el seu caràcter o la personalitat pel d'un altre, canviar detalls d'un conte, modificar l'ordre cronològic dels fets, intercanviar personatges de diferents contes, afegir personatges, canviar la persona en què es narra el conte, etc.

Sobre si s'han de treballar els contes que ens indiquen les editorials o quins, Elisabet Abeyà, a un excel·lent article, Reflexions sobre els contes a l'escola, ens explica: "Cal una reflexió sobre quins són els contes bàsics que els infants haurien de saber, perquè no els manquin elements per entendre alguns referents de la nostra cultura. I cal també que al llarg de tots els seus anys d'escola obligatòria hagin sentit algun conte o rondalla de cada un dels tipus classificats. Per exemple: contes acumulatius, rondalles meravelloses, contes de riure...". Per tant, aquí és molt important que es contin i s'escoltin contes en català, i per poder-ne triar aquí teniu unes quantes pàgines web: http://www.totcontes.com/, http://www.xtec.es/recursos/lit_inf/contes/ i les rondalles mallorquines, en CD, que reparteix de franc dBalears durant els mesos de maig i juny.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Macià, fa mes de 14 anys
conte = rondalla
Valoració:1menosmas
Per Antònia, fa mes de 14 anys
Estic d'acord amb tot el que diu l'escrit. El conte, per la seva brevetat, sol anar molt bé per treballar molts dels continguts programats i per apropar els nins, de qualsevol edat, a la literatura. Un recurs més que s'ha de fer servir de totes les maneres que sigui possible.
Valoració:2menosmas
Per Sa Paparra., fa mes de 14 anys
Només voldria que els contes clàssics es contassin tal com els escriviren els seus autors i que no els almivarassin fins el ridícul.

La Caputxeta vermella i la seva padrina acaben dins la panxa del llop, i Fi!
Perrault ho va escriure així. Que ara no ens venguin amb caçadors salvadors, llops que tornen bons al·lots o que duen una cremallera a la butza...etc.

El pare de na "Pell d'ase", el rei, s'enamora de la seva filla i vol cometre incest.
En "Barba Blava" havia escorxat sis dones. En Pulgarcito i els seus germanet foren abandonats pels seus pares al bosc...

Els Grimm així ho escriviren, idò que així es contin.
Com les rondalles, que na Munar , tan moralista i evitadora de "traumes", volia llevar de les rondalles, els gigantarros caníbals, les bruixotes, les fades punyeteres... tot els que té més saborino i que fa por primitiva, impressiona i atreu més de les rondalles, i que el Mossén va escriure com ningú ho haguera fet!

I si no els agrada així, que escriguin o contin contes "bledes", que n'hi ha caramulls.

"- Tengo un osito de peluche que se llama Pipo y duerme conmigo ¿sabes? "

Ooooogggg!
Valoració:4menosmas
Per Xisca, fa mes de 14 anys
Toni, ja ho sé veig que has escrit conté també amb é supòs que te'n volies enriure de l'iphone i del senyor apple, conta-li a ell perquè només fan l'iphone amb castellà, i amb anglès jejejje el català el deixen de banda. I tornant al tema del conte, clar que és bàsic i que s'ha de fomentar a totes les edats. Partint del conte es pot treballa globalment totes les àrees, es poden treballar per projectes, i es poden utilitzar els racons d'aula, i això ha de ser un deure d'infantil per convertir-se en un dret de l'alumne per a tota la seva etapa evolutiva dins el món escolar.
Valoració:4menosmas
Per Toni, fa mes de 14 anys
Conte sense accent Xisca
Valoració:1menosmas
Per Toni, fa mes de 14 anys
El recurs del conté es fonamental
Valoració:3menosmas
Per Xisca, fa mes de 14 anys
Dramatitzar un conte despres d'haver-lo treballat dins l'aula es fomentar l'us de la memoria als infants, i es una manera de conscienciar i vivenciar d'una forma practica un conté escrit.
Valoració:3menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente