Les passions i els sentiments no pertanyen al món de la racionalitat, però necessitam justificar-los i apel·lam a explicacions com que tothom pensa així o que els temps van en aquesta direcció. Els nacionalistes som víctimes sovint d'aquesta darrera creença: malgrat el rosari de proclamacions d'independència, aquells que diuen que la tendència dels pobles és unir-se no han canviat gens el discurs i consideren anacrònic qualsevol plantejament identitari. Per ells, allò que és modern és l'enfrontament ideològic entre les dretes i les esquerres. Però no hi ha res que avali aquesta concepció. Al Parlament Europeu, per exemple, el grup més nombrós de diputats està enmig, entre socialistes i comunistes per una banda, i les diverses dretes extremes per l'altra. Just al contrari que aquí, on el centre, Unió Mallorquina, és un grup minúscul, si es compara amb els que té a la seva dreta i a la seva esquerra. Però molts troben que aquesta distribució anacrònica encara s'hauria d'intensificar més amb la desaparició total d'aquest centre, que no és vist més que com una nosa en el saludable enfrontament entre la dreta i les esquerres plurals: el País Valencià com a model de mapa polític. Sorprèn l'entusiasme dels miltants d'ideologies decimonòniques a l'hora d'apuntar-se a la tasca d'esborrar la centrista UM del panorama, i fa pensar si no serà la intenció d'amagar el fracàs dels dos Pactes de Progrés la que mou tanta hostilitat.
L'existència d'un centre polític o sociològic sòlid és una garantia d'equilibri (la dreta i l'esquerra hauran d'optar per polítiques moderades i pròximes entre si, si necessiten el centre per governar) i una garantia d'eficàcia, perquè el votant centrat, sense lligams a banda i banda de l'espectre polític, no té cap dificultat a l'hora de premiar aquells que ho fan bé i castigar aquells que ho fan malament: guanyen les eleccions aquells que ho fan millor, o menys malament, gràcies al desplaçament de l'electorat cap a l'opció més convenient en cada moment. Aquesta dinàmica és més moderna que la que gastam per aquí, on l'alternança s'aconsegueix per la via perversa de l'abstenció: no cal esforçar-se per retenir l'electorat perquè no hi ha canvis de bàndol, i quan "els teus" no t'agraden, no votes "els altres", sinó que no vas a votar, i guanyen aquells que tenen menys desercions. Això explica també l'estupidesa i la virulència de les campanyes electorals: tots saben que no s'han de dedicar a trobar arguments convincents perquè no hi ha indecisos, i mai no convenceran els contraris (i és ben clar que la crítica desbocada a l'adversari mobilitza més que un programa atractiu o l'exposició ponderada dels mèrits propis). De fet, la modernitat ha aproximat molt les opcions polítiques, i aquesta concepció de bons-boníssims i dolents-dolentíssims no encaixa gaire en la realitat, cosa que la fa més anacrònica. Tot això deu venir del franquisme i de la guerra del 36 on, certament, els dolents eren molt dolents, i era més pertinent odiar que discrepar; però si volem ser moderns, hem d'abandonar aquella mentalitat que ens fa pensar que és pecat entendre'ns amb la dreta (per a les esquerres) o amb l'esquerra (per a les dretes). En la mentalitat moderna, l'elector fa més cas de la praxis política que de la ideologia, i d'aquesta manera abandona les opcions ideològicament més pròximes per aquelles que, malgrat un discurs sentimentalment més distant, mantenen una pràctica més acceptable: aquesta evolució cap a la modernitat serà la que al Principat provocarà la deserció de molts de votants independentistes d'ERC, que aniran a parar a la poc independentista CiU per no veure més tripartits. Allò que és modern és votar la millor opció per al país, i no la que dóna més gust al cos.
Tot això només en el nivell polític, perquè les darreres manifestacions contra la corrupció suggereixen trets psicològics, ja no premoderns, sinó directament medievals, com indicava Francesc Bujosa al Diari de Balears. Perdura la cacera de bruixes i l'acarnissament amb els perseguits per la justícia. I l'extensió de les culpes individuals a tot un col·lectiu és, efectivament, també vella, tant com l'antisemitisme, posem per cas.•
Professor de la UIB
La Mallorca premoderna
01/05/10 0:00
També a Opinió
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Balàfia, supera aquest rotllo esquerra / dreta, que no ens deixa avançar!!! Independentista, confons el que no es pot confondre. Dsicurs absurd, el teu, que acaba fent servei als nacionalismes imperialistes. maria rosa, vés a fer una volta. Joan Mir, ben tornat al dB!
Que UM estiga a l'esquerra del PP i a la dreta del PSOE no vol dir que siga un partit de centre, personalment tots tres em semblen de dretes només que un més que s'altre
El nazisme també era identitari i va servir per als desastres que hem viscut i que patim encara per culpa dels fanatismes nacionalistes. La identitat és un carnet excloent. Prefereix l'humanisme i l'internacionalisme que es proclama a partir dels drets nacionals. Drets nacionals no són nazionalisme, per cert.
¿Y tú otra vez por aquí? Pensaba que te habían echado o que habías iniciado la inalcanzable búsqueda del paraíso catalanista por el otro confín del orbe. ¡Qué desilusión!
Crec que la dicotomía entre dretes i esquerres pertany a la concepció moderna de la política. Pel que fa a la reflexió que ens exposes crec que millor caldria parlar de postmodernitat que no pas de modernitat.
Molt bon article, Joan! Lúcid com pocs! Llàstima de la bajaneria que hi ha per les capelletes!
Molt bé. Senzillament resumeix gran part dels mals de les Illes Balears i part de Catalunya... Superem ja el guerracivilisme!