TW
0

El Parlament Europeu està debatent la conveniència d'un etiquetatge modern, senzill i explicatiu dels productes agroalimentaris, que aporti informació sobre el seu origen i qualitat. Aquesta línia permetrà diferenciar produccions que segueixen unes elevades normes de qualitat i representen un patrimoni cultural i gastronòmic viu. Segons els diputats europeus, els consumidors "tenen un enorme interès no sols en la seguretat dels aliments, sinó també en el seu origen i en els mètodes de producció dels productes agroalimentaris".

D'acord amb aquesta idea, defensen el manteniment de qualificacions com Denominació d'Origen Protegida i Identificació Geogràfica Protegida, i la preservació de la política europea de qualitat alimentària. Les identificacions geogràfiques, d'una manera especial en els vins però a poc a poc afectant totes les produccions agroalimentàries, han permès defensar els productes essencials de la nostra gastronomia.

El prestigi d'aquestes identificacions d'origen està consolidat i és positiva qualsevol campanya dirigida a difondre els aliments de qualitat. No ho és tant, però, si les campanyes exclouen els productes de la terra on es duen a terme, com és el cas de la promoció que es fa a les botigues de les benzineries.

Des de fa temps, Repsol ha posat en marxa botigues dedicades a la venda de tot tipus de productes. Ja fa estona que em sorprenia la inexistència de productes locals en aquests establiments. Perquè en aquestes botigues de benzineria no hi pots trobar ni pa, ni oli, ni vi, ni aigua, ni fruita, ni embotits, ni res que sigui de l'àmbit geogràfic on estan situades. Tots hi és duit de fora. Les botigues Sprint i Bàsic, a les estacions de servei de la xarxa Repsol, Campsa i Petronor, segueixen un model homogeni a totes les seves unitats. Són botigues amb el mateix disseny, amb els mateixos productes i amb les mateixes promocions.

La centralització de les compres pot aportar avantatges econòmics a l'empresa, però provoca la desvinculació del territori on estan implantades les botigues. Ara, però, semblava que hi havia un canvi. Les botigues de Repsol anunciaven una nova promoció: "Selección de productos con origen" (en la llengua, les botigues tampoc no reconeixen el territori on estan). El subtítol, malgrat tot, era engrescador: "Del origen a tu mesa". Vaig pensar que la multinacional havia aterrat a la fi a Mallorca i obria les portes als nostres productes. Vaig entrar a pagar el dipòsit que acabava d'omplir disposat a comprovar l'ansiada "localització" de les botigues.

El meu desencís va ser absolut. No hi tornava haver res del país: hi havia diversos productes amb denominació d'origen, ben cert, però cap de les Illes Balears. L'empresa promotora havia oblidat que l'impuls als productes de qualitat és inseparable de l'impuls als productes locals. Sembla que a les estacions de servei de l'Illa seria important la presència d'oli de Mallorca o que el vi i el formatge de la terra tampoc no hi desdirien.

Rectificar aquest oblit no ha de suposar greus dificultats i d'altra banda, si es vol lligar gastronomia i turisme, oferint productes relacionats amb rutes de visita, els aliments de l'entorn més proper hi han de tenir un paper important, sense excloure la presència d'altres produccions de qualitat d'origen forà que poden ser també als mostradors. De l'origen a la taula és una bona proposta, efectivament, però també d'origen local i lligats a la cultura i la tradició del país.