Suïssa va votar la setmana passada contra l'aixecament de minarets en el seu paisatge públic. A partir d'ara es podran seguir construint mesquites, òbviament segons la regulació urbanística, però no podran tenir un minaret que destaqui, elevat, per sobre de les altres construccions. La prohibició, després del referèndum, esdevé constitucional, i constarà literalment a la Carta Magna de la Confederació Helvètica, acompanyada de la següent explicació: "Per a mantenir la pau entre les comunitats religioses". Els opositors als minarets -derivats de la dreta i dels partits cristians- expliquen que els minarets són "signes de dominació política i de voluntat de poder", per això temen una "discreta invasió" i pretenen així posicionar-se contra la sharia o llei islàmica. Pels impulsors de la prohibició és perillós el 5% de la població suïssa d'origen musulmà, i ho és perquè representa, als seus ulls, una amenaça contra la laïcitat i el respecte als drets humans.
La laïcitat -fonament de la modernitat política- és la que obliga a separar la religió de l'Estat, tanmateix, quan aquesta divisió es veu amenaçada, s'han d'adoptar mesures, les quals en cap cas poden minar els propis principis de laïcitat. És a dir, que a Suïssa han volgut atallar una amenaça -més ideològica que real, al meu parer- amb les mateixes armes contra les quals proclamen que volen lluitar. Si bé és cert que hi ha un Islam radical i excloent, també és cert que per atallar-lo no serveix de res prohibir-li la construcció de minarets en els seus temples. També hi ha un catolicisme tancat i inquisidor, i un ateisme vestit de laïcitat que també voldria esborrar del mapa tota traça de fe mística. Potser que, per altra banda, la prohibició suïssa no faci sinó exacerbar el frontisme, la divisió entre civilitzacions, el xoc entre les quals preconitzaven -sense gaire coneixement històric- alguns sectors de la dreta més carrinclona: com si el món estigués dividit en blocs compactes i homogenis, separats i incommensurables, irreductibles (com si fossin extraterrestres contra terrícoles) a un mínim comú denominador.
L'argument dels prohibicionistes és que hom no pot anar a un país islàmic i aixecar el campanar d'una església. I de fet és així, però aquest no és argument: no pots justificar un acte de barbàrie emparant-te en la ferotgia del contrincant. No podem rebaixar els nivells de civilització il·lustrada que hem conquerit -autonomia, laïcitat, humanitat, universalitat...- simplement perquè tinguin, ben presents i manifestos, una sèrie d'enemics, els quals, és cert, podrien aprofitar les escletxes que els permet el nostre esperit tolerant per mirar de fer passos cap a la demolició de la sacralitat que per a nosaltres tenen els drets de l'home. Alhora que els suïssos voten que no als minarets, els presidents de dues mesquites catalanes afirmen que estan disposats a patrocinar el referèndum per a la independència de Catalunya. No només ofereixen els locals sinó que també animaran -no sé si des del minaret- als seus fidels a votar pel sí.
La llibertat i el minaret
03/12/09 0:00
També a Opinió
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
S'hauria de permetre a tota Europa a fer referendums com els de Suïssa. Aquest model de democràcia de Suïssa és el millor model de tota Europa. Doncs si es permetés decidir al poble europeu el que en pensa de les mesquites i de la inmigració i dels fanàtics musulmans....ben segur que molts progres i multicultis amics de l'islam i dels seus fanàtics es durien una bona sorpresa.
Qui paga els minarets són les autoritats saudites (waabites). Qui paga les autoritats saudites són els EUA i la UE (petroli). Ergo, qui paga els minarets són els EUA i la UE. Hem de començar pel començament, ja ho deien els nostres avis.
Per a mi, tant el minaret musulmà com el campanar catòlic són símbols de fanatisme. Aquí, a occident, tenim per tradició les esglésies, que s'estan convertint en museus i per aquest motiu crec que no sols no les hem de tomar sinó que les hem de rehabilitar, però al segle XXI, i en llocs on ni tant sols es pot justificar per tradició, permetre que s'aixequin nous símbols de fanatisme, em sembla una greu equivocació.
Qui no es defensa d´un bàrbar acaba devorat. Crec que les relacions han de ser justes (i no defens cap religió sinó actituds). Si l´Islam no deixa construir temples d´altres religions, per què no se´ls fa veure que no poden tenir privilegis a altres comunitats? Llavors protestarem perquè la solidaritat de l´Estat no és justa? Acceptam unes injustícies i no unes altres?
Avui un 10