Una reeixida aventura periodística
Fa 10 anys vaig participar d'una exitosa iniciativa editorial. L'abril de 1999 apareixia "NOVES, setmanari d'informació general de Mallorca". El director era Pere J. Costa i el redactor en cap Francesc Seguí. Amb el primer havia compartit escola, escoltisme i militància clandestina; amb el segon havia coincidit a "Sa Lavativa" i a ERC. Al costat hi havia Rafel Miquel, dels Verds i advocat laboralista; Pere Polo, de l'STEI, i Joan March, del PSIB i apotecari, tots fora de la política activa. La diversitat ideològica confluïa en un objectiu: foragitar el PP. Des de les primeres eleccions autonòmiques de 1983 la dreta tenia el poder i calia rodar clau als vicis. Malgrat el baf de corrupció (Bon Sosec, Calviagate, Brokerval, Fundació Illes Balears, túnel de Sóller, ISBA, DOT...), les enquestes concedien al PP una còmoda majoria absoluta. NOVES pretenia una missió gairebé impossible: incidir sobre l'abstenció i donar moral a les barriades i als pobles on l'equilibri era fràgil.
Analitzàrem els resultats dels darrers anys per treure el màxim profit de la tirada de 20.000 exemplars repartits en bustiades selectives. Els col·laboradors cercàrem aportacions econòmiques i publicitat. Teníem consciència del paper de David, perquè competíem en inferioritat amb la tasca de Javier Mato, totpoderós controlador de la premsa illenca, i amb "Illespress", la revista obscena del PP subvencionada amb doblers públics i dirigida per Antonio Alemany. La pàgina 2 presentava un Editorial de combat, inusual a Mallorca, i, al peu, una vinyeta, "L'acudit d'en Balutxo", una secció que elaboràvem Jaume Sastre, Josep Palou i jo. En Pep era el celebrat dibuixant desconegut d'uns acudits sense manies que es dividien entre forts i molts forts. No ens podia tremolar el pols, perquè la situació no estava per ambigüitats.
En el número del 29 d'abril, Xisco Seguí destapava un fet que incidiria a les eleccions. Es tractava d'una amagada publicació institucional del govern, "Baleares, la niña de tus ojos", distribuïda només a les cases de Balears d'Amèrica. Tot i la reclamació del periodista, el govern es negà a declarar el cost d'aquell pamflet propagandístic del PP. Un primer exemplar es publicà el desembre de 1998 i el segon, i darrer, el març de 1999. Ambdós eren una hagiografia del poder amb l'objectiu de facilitar la nacionalitat a fills i néts d'emigrants illencs per obtenir el seu vot! Ensabonat per Miquel Segura, cap de premsa de la Conselleria de Presidència i director del luxós fulletó, Jaume Matas instava la inscripció "en el Centro Español de Residentes Ausentes paso primordial para ejercitar sus derechos y beneficiarse de cualquier iniciativa del Gobierno". Els "derechos" eren la tramitació del vot; la "iniciativa", viatjar de franc a les illes.
A l'interior hi havia un ensucrat reportatge de les visites de Matas i Rosa Estaràs als casals de La Plata, Rosario, Uruguai i Santa Fe, i una especial atenció als amics del PP (Romeo Sala, de l'irregular golf de Pula, és un exemple). Al final, un destacat explicava el mecanisme per obtenir els grans beneficis de tenir nacionalitat espanyola. Encara avui, rellegir aquella revista repugna qualsevol esperit democràtic. Si el s. XIX el cacics compraven el vot, ara se'n fabricaven de nous amb viatges pagats amb doblers públics. L'article de Seguí provocà reaccions. L'intrèpid sindicat "Unió Obrera Balear", un ens democràtic clau dels darrers vint anys, havia aconseguit d'Argentina exemplars de les revistes i les va divulgar amb una campanya a Formentera, punt àlgid de la maniobra. En lliuraren còpies a Pilar Costa i a la premsa. L'operació romania desemmascarada i va ser la gran protagonista de la campanya electoral. Dia 13 de juny, contra pronòstic, Jaume Matas perdia el poder. Havia fet malbé la majoria absoluta.
Dos dies després, NOVES informava que el govern amagà la victòria fins a la matinada de dia 14 per evitar la festa de celebració. També destacava el vot de Formentera a favor de la coalició progressista, determinant en el resultat final. A l'interior, Xisco Seguí recordava que NOVES destapà la feina de claveguera del PP de fabricar vots incauts d'importació i informava que Antoni Diéguez del PSIB-PSOE, Miquel Àngel Mas del PSM i Jaume Bueno d'EU denunciarien la maniobra als tribunals. Calia eradicar accions com la que s'anomenaria operació Mapau.
El nou govern delatà inexperiència en gestió i bregues de líders. L'antítesi de NOVES: gestió eficaç i nul protagonisme. El setmanari continuà fins al novembre i, en digital, un any més. S'havien aconseguit les fites. "Baleares, la niña de tus ojos" i "Illespress" varen desaparèixer del mapa, però sobretot s'havia assolit el principal objectiu: la regeneració democràtica! Ja fa anys que Pere Costa i Xisco Seguí moriren, ambdós joves, sense rebre cap reconeixement, l'agraïment ni que fos, de cap partit polític. Altres es penjarien les medalles. Tanmateix, els de NOVES no volien flors!
També a Opinió
- Intolerable: À Punt contracta un col·laborador que celebra la mort d'Ovidi Montllor
- L’organització juvenil Nosaltres sols! visibilitza l’arraconament del català a Calvià
- Golàs a l’Auditòrium de Palma: Jagoba Arrasate puja a l’escenari i emociona tothom amb un ‘bertso’
- El Triatló de Portocolom amaga el català
- Aquí està disponible 'Norats', la sèrie que el nou director d'IB3 no vol que mirem
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Enhorabona als qui destaparen l'operació de frau electoral, però tanmateix ningú no va acabar a la presó per endossar vots a favor del PP de genteta que mai no vendrà a viure per aquí.
Es combaten dades i documents amb desqualificacions. Típic del feixisme.
quina manera de capgirar la realitat. Ara resultarà que el canvi electoral es va produir gràcies a en Balutxo i Noves!!!!! Noves era un muntatge que sempre va criticar en Pere Serra i que tenia ben poques informacions fiables. De fet, sempre sortien informacions no contrastades, tot depenent de les copes que s'havien pres alguns "informadors".
Sí, i tant que tenim plomes amenaçants com aquest@ Avisador! El mal és que no n'hi ha tantes com voldríem per replicar-les! I molta de gent no ha arribat a veure clar que només hi ha dues trinxeres: la dels opressors i la dels oprimits. N'hi ha que es pensen que fent els ulls grossos eviten significar-se, però així, a més de callats, sempre seran oprimits.
En aquest pais, tenim plomes tan amenaçants com l´avisador?. Encara subsisteixen ?
NOVES o NOVES DES FERRERET?
Encara per internet es troben rastres de NOVES. La lluita de Xisco Seguí contra el tàndem Segura-Alemany va continuar després des de Ràdio Robines. L'any 1986 Alemany i Segura varen crear un BOLETÍN CONFIDENCIAL on ficaven totes les xafardaries que volien i moltes més que inventaven per incidir en els punts de poder. Entre d'altres vergonyes, varen fer un WHO IS WHO dels periodistes de Mallorca que era una vertadera "llista negra". De Xisco Seguí es deia que era d'extrema esquerra i que no era periodista. En tot cas, NOVES va desballestar la revista ILLESPRESS del periodista mallorquí que més projectes ha esfondrat i va destapar l'operació descarada de robar vots americans. Va ser una campanya 2 x 1
Record aquesta revista i record que era un autèntic disproposit. És ben ver que del poc que es salvava hi havia alguns acudits den Balutxo, però és que tot plegat no hi havia cristo que s'ho llegís. Balutxo, no es pot fer èpica ni llegenda d'allò que és fresc en el record o es pot consultar a les hemeroteques.
Vaig coneixer en Xisco Seguí i penso que era un gran periodista. Després d'anys i anys fent-li la feina bruta a "Don Pedro" és va alliberar i el va denunciar publicament igual que va fer amb tot el que trobava injust. Evidentment li van fer pagar molt car. Algunes d'aquestes revistes no van ser distribuides a molt de kioscos i llibreries perque la llarga mà del seu antic cap ho impedia amb la complicitat d'un altra "gran" empresari monopolista de la distribució a Mallorca. Els grans taurons contra un periodista valent. Calen molt de periodistes com en Xisco Seguí. Però malhauradament no és veuen gaire.
Ai, Balutxet, Balutxet, has tornat a trepitjar un ull de poll. Has de tenir ben clar que els que estan d'acord amb tu mai no et defensaran quan t'envesteixin i et deixaran al peu dels cavalls.