TW
0

Ja sé que ahir començà el primer dels molts judicis prevists al voltant del suposat holding de la corrupció conegut com a cas Andratx. No cal fer cap esforç per assabentar-se que la processó per la barra ha començat i sembla que ha començat bé i entretenguda. Però és tan grossa l'acumulació d'evidències sobre el cas i els comportaments dels encausats, que el judici ja l'ha fet cada un dels ciutadans i no necessàriament sobre els personatges que ahir s'assegueren a la barra. M'explicaré. A molts racons de la nostra malmesa geografia existeixen personatges que han fet de la conxorxa entre negocis i política una evidència impossible d'amagar. Batles i regidors que multipliquen propietats mentre són al càrrec, empresaris que compren allà on ningú hi veu possibilitats de construir i després reben les benediccions administratives per fer-ho, cases que creixen emparades amb plànols que ningú no controla, llicències d'obra menor que fan possibles ampliacions sense mesura, runes d'antigues construccions aparegudes per generació espontània, certificats de cases històriques que només existien en les faules, actes notarials que tenen qualsevol característica menys la de donar fe de la veritat (començant pel preu)... Així que la ciutadania, que en general no s'esparvera d'aquests fets que han esdevengut costum, té sobrades evidències del que han fet els glapits per devers Andratx perquè han fet el mateix (potser a diferents escales) que els que haurien de glapir arreu. Ens falta saber l'ordre dels sumands, que no altera la suma de pocavergonyeria, i quin qualificatiu mereix al tribunal. Fins i tot, no ens estranyarem si qualcú en surt de franc com a no culpable perquè sabem que les evidències no sempre són proves. Ara bé, també sabem que no hi ha innocents en tot aquest bullit pervers.

Els que no em féreu cas (que sou molts) i no assistíreu a una de les dues representacions d'El Hombre Almohada, divendres i dissabte en el Teatre Principal, vos perdéreu una mostra destacada del que és teatre i un possible constipat. Cert que és més greu la primera que la segona pèrdua però això no lleva que es faci mal d'entendre que un teatre, que ha costat un ou i el vermell de l'altre remodelar-lo recentment, tengui un sistema de congelació talment els espectadors anassin vestits d'acord amb la seva estètica quica i assistissin al teatre per lluir les peludes pells. Però encara hi ha detalls més greus perquè en un recinte cultural del segle XXI l'aire condicionat, a més de congelar, fa una remor talment fos la càmera d'una carnisseria. No em crec que no existeixin aparells insonoritzats adients que no facin de «música de fons» a un espectacle teatral sense micròfons. Diran que només són detalls. Detalls com les escales que condueixen als pisos superiors i a la Sala Petita que incompleixen totes les normatives legals i que han obligat els gestors a assenyalar en vermell el perill de tenir punts d'altura màxima d'1,70 metres (el mínim legal són 2,10). Alçada que, no cal dir-ho, no passaria cap revisió administrativa ni cap pla d'emergències digne d'aquest nom. Visca el rigor de l'administració pública que es passa per l'entrecuix la normativa que obliga a aplicar als altres.

ferranaguilo@ono.com