Ja veurem en què acabarà això de la Llei de memòria històrica,
encara que ja ho podem imaginar. En aquest país que avui fa festa
la memòria esbiaixada, la desmemòria i la tergiversació de la
memòria han estat esports intel·lectuals tan practicats que
qualsevol reivindicació en singular de la memòria sona tan
sospitosa com pueril. A cop de decret, ara, però, hem de recordar
allò que durant tants d'anys ha estat curosament i esforçada
amagat, dissimulat i distorsionat? Quina ambició, aquesta dels
nostres governants! La desmemòria i l'oblit esponerosos i múltiples
no van requerir cap disposició oficial, cap decret ni acord
oficial, i malgrat això són un escenari tan característic del
transcórrer històric hispànic que només la reivindicació de la
memòria històrica, així, en pla redundant, hauria d'adreçar-se en
primer lloc a guardar memòria de tota aquesta desmemòria, i que
ningú no jugui amb la mínima confusió per distreure-ho.
Bona part de la feina dels historiadors, d'alguns historiadors
afeccionats i partidistes, s'ha centrat durant dècades a endolcir i
regenerar els fets i els pensaments dels protagonistes del passat,
i recordar-ho hauria de ser la primera tasca d'aquesta ambició
sobtada per recuperar la memòria a cop de butlletí oficial. Manuel
Fernández Àlvarez, per exemple, denunciava fa alguns anys l'oblit
que s'havia anat construint, durant segles, sobre la figura de
Felip II, oblidant-ne del tot els essencials ingredients del seu
regnat: el fanatisme religiós i la repressió dels dissidents. Queda
massa lluny, potser, per recuperar-la, aquesta memòria? La llarga i
fructífera, diguem-ho així, tradició de la Inquisició (els efectes
de la qual, que ningú no s'enganyi, són visibles encara en algunes
actituds públiques i en la supremacia de les successives monarquies
sobre els modestos intents lliurepensadors), quanta memòria
exigirà, per compensar l'oblit de segles? Si la resposta que es
dóna a aquest clam és que la memòria s'ha de recuperar a data fixa,
només des del passat segle, i no complet, ja no caldrà afegir més
per confirmar que la voluntat governamental és recuperar una
memòria parcial. I això que acostant-nos al present la memòria, o
l'oblit que s'hi ha fomentat, també plantegen evidents exigències.
¿Recuperarem, per exemple, la ingent i secular feina de moltes
institucions estatals per acabar amb qualsevol pretensió de pujar
llengües i cultures diferents a lúnica que rebia suport legal?
¿Recuperarem, per començar, o per acabar d'un cop amb aquesta tasca
de recuperació històrica, tots els assaigs per silenciar les
llengües autòctones, regionals, vernacles, minoritàries...,
incloent-hi en la feina el llistat d'aquests adjectius que s'hi han
emprat com a insults? ¿Recuperarem la història dels eufemismes que
han adornat, i dissimulat, la dictadura franquista com «el règim
posterior a la guerra civil», que és una expressió que pot induir a
imaginar la feina d'un historiador afeccionat però que és més que
freqüent en obres publicades per la Real
Acadèmia de la Història? ¿Recuperarem la memòria, falsa o
directament inexistent, fantàstica, dels complots i les
conspiracions que s'han dirigit contra Espanya, i que només han
servit per limitar i censurar les aspiracions col·lectives de
llibertat? ¿Recuperarem tots els silencis, i tot el que s'ha perdut
a còpia d'aquell vell costum de menysprear tot allò que s'ignora? I
recuperarem tots els esforços que es van fer durant dècades per
mantenir els espanyols lluny de les perilloses contaminacions de
Rousseau, de Kafka, de Picasso i, last but non least, de Kim Novak
i de Fellini? Si es tracta de recuperar la memòria, que es posin a
la feina i aprofitin els encarregats estatals per demanar-li a
Manuel Fraga, abans que sigui massa tard, qui i per què va retardar
l'aprovació de la llei que creava el tribunal d'Ordre Públic, el
1963, perquè puguem explicar l'afusellament de Julián Grimau per un
escamot de soldats de reemplaçament.
Així que ara hem de recuperar la memòria. Com estaran les coses
que una bona part del personal sospita que aquesta urgent dèria
memorística tracta de segellar definitivament l'oblit que, entre
brindis i altres feines més urgents, significà la transició, i així
recuperar la poca èpica que li queda a aquell episodi, que la
història oficial conta com a model per a altres nacions del planeta
i que la història crítica explica com a paradigma del pas d'una
dictadura a una democràcia sense cap interrogant sobre
responsabilitats, ni culpables, ni col·laboradors.
Lincoln Steffens s'equivocà quan digué que havia vist el futur i
que funcionava, i nosaltres ens hem d'empassar ara que alguns
espavilats han vist el passat i hi han vist el país de mai de la
vida, o el país del mag d'Oz, perquè no s'acaba de distingir-hi res
amb claredat.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.