Ep, amb els símbols poca broma! I més si són símbols nacionals,
carregats de connotacions patriòtiques. Els himnògrafs (els
lletristes solament) van en revolt pel regne d'Espanya. Farts que
els jugadors de la Selección no puguin cantussejar mentre es
desgranen les notes de la Marxa Reial, els polítics actuals han
decidit posar-hi remei convocant un concurs a l'efecte. Un acte més
en la cursa nacionalista a què estan abocats els dos partits
espanyols dinàstics. Si definim un himne com la composició poètica,
normalment cantada, per a invocar o lloar la divinitat en els actes
de culte; o bé que exalta accions o ideals de l'individu, d'un
poble, d'una comunitat o també d'un partit, equip, etc., tot d'una
trobarem l'anomalia espanyola: un himne sense lletra. Bé, sí que en
tenia; en Pemán en temps d'en Franco n'hi va posar una. Però la
cosa no va aferrar. Un himne nacional o és popular o no funciona.
Que no se'm mal interpreti: dic popular en el sentit d'haver estat
assumit pel poble que l'himne simbolitza. La Balanguera és un himne
magnífic per a Mallorca, però em sembla que, malgrat la seua
excel·lència, no funciona igual a les altres illes. Els Segadors té
lletra (l'oficial, la històrica, la del cantautor), i des d'una
mirada políticament correcta, tal volta hi ha estrofes que
grinyolen (« ...de la sang dels enemics en farem tinta vermella
...»: voleu dir?). «Per a ofrenar noves glòries a Espanya» comença
l'himne oficial valencià, un text de molta «coentor», que satisfà
immensament el blaveros, escrit per a l'Exposició Regional
Valenciana de 1909 amb música de Josep Serrano. Avui dia, no hi ha
equip de futbol valorat que no tengui un himne. En qualsevol cas,
el símbols nacionals o són assumits per la comunitat nacional o no
funcionen.
Açò dels himnes de vegades pot esdevenir fins i tot grotesc.
Conten que en un acte oficial a Sant Agustí de la Florida (USA), on
es retia homenatge als colons menorquins que hi emigraren al segle
XVIII, després de sonar l'himne nord-americà, les autoritats de la
ciutat van fer sonar, per indicació del mecenes Fernando Rubió i
Tudurí, les notes de la popular cançó menorquina (i crec que també
valenciana) «Un senyor damunt un ruc». Devia tenir gràcia veure la
facècia de les autoritats americanes, dempeus i amb la mà al cor,
mentre els menorquins xiuxiuejaven «es ruc va caure, va llenegar;
hi havia aigua, se va embrutar; i el senyor deia per tot arreu: qui
no vol caure, que vagi a peu ...». Les lletres tenen aquestes
coses. Els reclutes del campament on em van «educar» militarment i
patriòticament pels anys setantes ..., no vegeu quines lletres més
estrambòtiques posàvem als himnes que ens feien cantar. Fèiem veure
que els cantàvem "«ardor guerrero, vibran nuestras voces ...»",
però si haguessin pogut llegir els nostres pensaments, segur que no
ens hauríem escapat d'anar al calabós.
Jo sé un himne gegantesc i estrany / que en la nit de l'ànima
apunta l'aurora / i les pàgines són d'aquest himne / cadències que
l'aire dilata en les ombres. // Jo voldria bé escriure'l, de l'home
/ aregant el rebel i mesell idioma, / amb paraules que fossin
alhora / sospirs i rialles, coloraines, notes... // És enlaire,
emperò, aquesta lluita; cap xifra / és capaç de recloure'l , i
encara, oh preciosa!, / si amb les mans agafades pogués /
cantar-te'l jo a tu tota sola... Meravella del romanticisme
espanyol tardà aquesta «Rima» primera de Bécquer! Gustavo Adolfo
Bécquer, poeta excels, capaç d'escriure amb sarcasme polític també
un picant pamflet pornogràfic sobre la reina Isabel II i la seua
Cort, amb il·lustracions del seu germà Valeriano. Resulta molt més
incendiari que el foc que adesiara encén prosaiques fotos del Rei
Nostro Senyor, que Déu guardi... A mi, que no tenc vocació de
piròman i manco encara de màrtir, em plau més admirar els versos
del poeta romàntic sevillà quan malden d'expressar allò inefable
(l'amor a la pàtria en pot ser un exemple?), uns versos que he
gosat apropiar-me'ls traduint-los al meu pobre i mesell idioma, tot
aregant "és a dir, instruint, dominant, ensinistrant" el meu
discurs com si es tractàs d'ensenyar una bístia per al treball del
camp. L'esperit romàntic aspira a connectar amb l'èxtasi dels
moments irrepetibles, aquells l'experiència dels quals no es pot
expressar amb paraules. Per açò l'himne que diu saber el poeta no
en pot tenir mai, de lletra: les cadències de l'aire en serien les
pàgines; no hi ha idioma capaç d'engabiar-lo.
Que poc idealistes, doncs, els polítics que s'han inventat un
concurs per trobar una lletra a la Marxa Reial! A l'himne espanyol
monàrquic, que té les mateixes notes de l'himne nacional franquista
(símbol, potser, de la continuïtat d'allò «atado y bien atado») i
que, juntament amb la bandera rojigualda, vam acceptar en temps de
la Transició per no trencar amb els demòcrates-de-tota-la-vida. No,
si fins ara no n'havíem fet cap casus belli, d'aquestes innocents
qüestions simbòliques, més pròpies, ens deien ells, de
nacionalismes localistes. Però, ja que ve a compte, només recordem
com aquell PCE de Carrillo va rebre doloroses bastonades
republicanes del PSOE de Felipe i Alfonso per haver acceptat
engolir-se granotes contrari d'ells que, «d'entrada, no»
transigien. Aigües passades! Millor no activar la memòria, que
disgusta i que, com va escriure Josep Pla en una columna
necrològica dedicada a Francesc Pujols (13/2/1962), «la força del
pensament en aquest país és tan fluixa i precària que tota persona
que pensa fora de la religió habitual és considerada ridícula».
Parlant de ridiculeses, la religió habitual pàtria ens situa en la
setmana del Feliz Día de la Nación española "en notable dicció de
Rajoy. Don Mariano pronunciava dimecres passat una arenga darrera
un prestatge ple de llibres (qui sap si de FEN) i una bandera
constitucional, «único símbolo que nos une a todos». No creguin
vostès que la reiteració unitària sigui sobrera; no n'estan prou
segurs si en xerren tant. L'estètica del discurs de Rajoy "alerta!"
podria atemptar contra la monarquia, perquè, parlant a la Nació,
actua com un cap d'Estat (forçosament republicà, car, de reis, se
n'ha de venir de casta). En emular Juan Carlos I per Nadal, dóna
entenent que convendria un discurs patriòtic cada 12 d'octubre; una
cosa així com el que fan els presidents tribals quan els toca la
Diada. La de Menorca o la de Mallorca, la de les Balears, o la
d'Espanya. I venga banderes pels balcons! Que amb les dels
ajuntaments ja se sap que passen coses rares i que hi ha qui
n'estotja qualcuna sota el pretext que no s'esfilagarsin de tant
d'onejar.
Tanmateix, a Espanya el nacionalisme més fort és l'invisible. I
si no, que li demanin a Carlos Taibo, el qual, en vista de «la
clamorosa ausencia de reflexiones sobre el nacionalismo español (
...) tanto más llamativa cuanto que éste experimentó, durante los
años de gobierno del Partido Popular, un rebrote visible» i que «a
su amparo medraron una singularísima invención de una tradición y
muchos espasmos agresivos, a tono a menudo con los discursos que
habían llenado las plazas en la España de Franco», va reunir un
floret d'especialistes de diferents universitats espanyoles per
estudiar científicament el fenomen. Quasi tres anys després han
conclòs el seu treball en forma de llibre. El professor de ciència
política de la Universitat Autònoma de Madrid es queixava que
l'original d'«El nacionalismo español» havia estat rebutjat per
mitja dotzena d'editorials de primer ordre, abans de ser publicat
per Libros «La Catarata». Les editorials poderoses adduïen que no
els interessaven els llibres d'autor col·lectiu, excusa de poca
consistència que amaga la manca de voluntat de publicar temes de
realitat incòmoda.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.