Aprofitant les seves vacances, el meu fill m'ha baixat
d'internet un centenar llarg d'enregistraments de música klezmer,
la qual cosa, certament, m'ha proporcionat feina llarga
d'escoltador però feina que ha valgut la pena.. Entre aquests
enregistraments n'hi ha onze de Kroke, el grup de Cracòvia que
precisament va despertar el meu interès per aquest tipus de música;
del qual recomanaria especialment dos CDs amb títols tan
característics com The Sound of the Vanishing World "amb una peça
tan aconseguida com Time, amb el tic tac del rellotge constant del
començament al final" i Ten pieces to save the World. També una
vintena, molt interessants, del grup Oi Va Voi , que en jiddish,
iddix o ídish (no trob cap d'aquestes formes enregistrades al
DIEC2), la lingua franca dels jueus asquenasites, significaria
l'equivalent d'«Oh, Déu meu»; igualment de The Cracow Klezmer
(Cracòvia és, sens dubte, una de les fonts actuals de l'abrivat
resorgiment del gènere, pel que fa a Europa), de l'Amsterdam
Klezmer Band, de la Budapest Klezmer Band i de grups nord-americans
tan importants com els dels clarinetistes Naftule Brandwein i David
Krakauer o com The Klezmatics. I encara em falta esmentar el gran
violinista israelià Itzhak Perlman, que a pesar d'haver patit una
poliomelitis d'infant, actualment és un dels més reputats
intèrprets de música clàssica però que això no l'ha impedit tocar
també música klezmer popular. La peça que, d'aquest virtuós, m'ha
«despenjat» el meu fill, Reb Itzik's Nig, és realment magistral,
acompanyat el seu stradivarius pels acords compassats del piano
inicialment, amb un ritme solemne que progressivament va fent-se
més ràpid per acabar de manera ballable.
Potser no és mal moment per a donar a conèixer alguns aspectes
d'aquesta música, encara no gaire coneguda a Sefarad. Es tracta de
la música popular que té el seu origen en els assentaments en els
shtetl (pobles) i els guetos de l'Europa de l'Est, tocada pels
kletzmerin , majorment autodidactes i no gaire considerats en
l'escala social (kletzmer era una paraula que podia resultar
insultant), en celebracions festives de tota mena i, molt
especialment, en les bodes. Bàsicament, és una música per
acompanyar el ball, un ball en parelles o agafant-se tots els
participants, un ball que no és de bot, que més aviat «llenega»,
que té swing, una dança que pot esser molt alegre però també
melancòlica.
És important assenyalar que aquesta música té una forta
concomitància amb la practicada pels roma, pels gitanos, i amb la
música popular d'Ucraïna, Bielorússia, Lituània, els Balkans,
Grècia, Turquia...
I encara que els seus orígens han estat portats a l'Edat
Mitjana, la veritat és que la denominació de Klezmerische Musik és
obra del famós musicòleg jueu Moshe Beregovski (1892-1961), en el
seu llibre Yiddishe Instrumentale Folksmusik (1938) i era
practicada per músics il·literats, una majoria dels quals eren
incapaços de llegir notes i, per tant, tocaven d'oïdes. Si , per
altra banda, des d'un bon començament es donen els estrets
contactes esmentats amb les altres músiques folk de l'Europa de
l'Est i de la regió del pale de l'imperi dels zars, la forta
emigració jueva, des d'aquestes regions, de finals del segle XIX i
de començaments del XX, reforçada "no cal dir-ho" per la brutalitat
i la bestialitat nazi, fan que aquest folklore musical passi a
l'altra banda de l'Atlàntic, primerament d'una forma més aviat
larvada (en les composicions de Leonard Bernstein, Aaron Copland,
la Rhapsody in Blue de Gershwin i en l'estil del clarinetista Benny
Goodman, per exemple), amb un primer revival els anys vint gràcies
als clarinetistes Naftule Brandwein i Dave Tarras. Però és a partir
de 1980 quan es produeix un fort ressorgiment als EUA i, des de
1990, a Europa, començant per Polònia i Hongria, però també a
Anglaterra, Holanda, Bèlgica, etc.
Quant als instruments més característics, podríem dir que hi ha
una certa pugna entre el violí (el que tenia més força inicialment,
entre altres motius perquè instruments més sonors estaven prohibits
en el pale) i el clarinet, d'introducció posterior i dominant,
sobretot, en els grups nord-americans, com a instruments estrella.
El violoncel, el contrabaix, l'acordió i el trombó també han estat
molt generalitzats. Tot i que, com ja hem assenyalat, és una música
essencialment per a ballar, es dóna també la presència de la vocal,
malgrat que es discutesqui o discuteixi la seva pertinença o
propietat. Tanmateix, darrerament s'han creat moltes lletres, no
necessariament en jiddisch. El grup Oi Va Voi de Londres, format a
finals dels anys noranta, té una delicada peça, Refugee, en què es
diuen o es canten versos tan punyents com «You ask me / why it is I
come to you» i «Take a minute in my shoes», molt eficaçment
interpretats per la vocalista "ve't aquí un mot passat de moda" del
grup, Steve Levi.
Naturalment, pràcticament tots els nombrosos grups que s'han
format tan recentment arreu i que toquen aquest tipus de música, no
constitueixen cap realitat estanca, com ja hem assenyalat que no ho
han estat originalment. Els contactes amb el jazz, el rock o la
música tecno, per exemple, són nombrosos i fecunds.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.