Ja fa una temporadeta que, de tant en tant surt per la televisió un anunci d'una cadena de supermercats suposadament mallorquina. La primera vegada que el vaig veure ja em va sobtar, però com que el posen molt sovint i estic cansat de pensar-hi, a la fi m'he decidit a escriure aquest article.
El primer que em sorprengué d'aquesta publicitat és que emprin el lema de aquí, de confianza. I em sorprengué perquè és com un peix dins el rostoll, com un dromedari al Pol Nord, o com un esquimal al desert del Sàhara. Com és possible que vulguin remarcar la seva mallorquinitat, amb el de aquí, quan res del que diuen i mostren al llarg de l'anunci no ens transpua gens ni mica de mallorquinitat.
En primer lloc, tots els missatges orals i per escrit que transmeten són en castellà. El català, la llengua pròpia de Mallorca, la llengua d'aquí, no apareix ni en pintura. A mi em resulta molt mal d'entendre que qualcú vulgui presumir de ser d'aquí davant els seus conciutadans emprant la llengua d'uns tercers.
Però això no és tot. Se veu que aquesta gent tampoc no té gaire interès a promocionar els productes mallorquins, o tal vegada sigui que no els rebaixen mai. Ho dic perquè les ofertes que presenten sempre són de productes externs. Aquesta setmana, per exemple oferien a bon preu el vi Los Molinos i el formatge Gran Capitán. Cap d'aquests dos aliments són mallorquins. I no és que no n'hi hagi de vi i formatge a la nostra illa! Però no, ells són d'aquí, però ens volen vendre les coses d'allà.
No sé a vosaltres, però a mi m'han fugit les ganes d'anar-hi a comprar. Com que jo no em pens ser més viu que els altres, he de suposar que no som l'únic, ni aprop fer-hi, que s'ha fixat amb la càrrega negativa que desprèn aquest anunci cap als indígenes d'aquesta illa en general i cap als seus pagesos, productors d'aliments i enamorats de la seva llengua en particular. Així que he d'arribar a la conclusió que l'anunci està mal dissenyat. Perquè, estic quasi segur, que l'objectiu primordial de la publicitat és aconseguir augmentar les vendes , i si, en lloc d'apujar-les, el que fas és desincentivar possibles compradors perquè se senten mal a plers amb els continguts que tu els mostres al teu anunci, és que no ho fas bé.
Quan tu vols enviar un missatge als consumidors per vendre el teu producte has d'anar molt viu en transmetre una imatge positiva, sana, que no vagi en contra de ningú ni ofengui ningú, perquè, en cas contrari et fas una publicitat negativa.
Des del meu punt de vista el publicista que ha pensat aquest anunci s'ha equivocat de cap a peus, o tal vegada la culpa no sigui seva, sinó de les directrius que li donaren. I, no en parlem de l'empresa propietària dels supermercats, que aviat finarà que amb propagandes com aquesta en lloc d'esmolar fa osques. Més valdria que la retiràs i en comanàs una altra com Déu mana.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.