Platges de Galícia i Bangladesh

TW
0

El que probable-
ment és un dels llegats més importants dels anys de José María Aznar al poder, està a punt de donar fruit. El dimarts entrava en vigor una prohibició global de la Nacions Unides de l'ús de vaixells amb casc d'una sola capa per al transport de petroli. Els gallegs saben molt bé on comença tot això. El rellotge es posava en marxa sense cerimònia tot i que entre ara i el 2010 s'hagin d'eliminar vaixells que representen una quarta part de tots els petroliers del món. L'efecte es veurà de diverses maneres. La primera serà, se suposa, la reducció en les possibilitats de contaminació de la mar i de les costes per fuites de petroli. Però altres conseqüències no són tan visibles: el preu del transport del petroli pujarà. Les navilieres, que en cinc anys han de desfer-se de gairebé 1500 vaixells, hauran de comprar-ne de nous. Sembla que les comandes ja existents tendran els fabricants ocupats fins el 2008. Els que no comanin els vaixells nous aviat, no tendran els nous fins abans del 2010. Es preveu, per tant, una manca de petroleres. Un altre efecte serà el que es donarà a les costes de Bangladesh, l'Índia i en alguna zona de la costa turca. Són els llocs on els vaixells vells són embarrancats i desfets per reciclar l'acer i altres components que poden usar-se un altre pic. Són llocs molt contaminats, després d'anys de contaminació a causa de les restes de tota mena de les antigues bodegues del món. Amb la nova llei, i sense cap previsió per millorar el tractament de les restes, aquestes costes poden convertir-se en llocs inhabitables per l'abundància de metalls i olis pesants. La solució d'un problema greu, sense que s'hagin pres mesures per assegurar la protecció dels treballadors implicats i les costes afectades, durà problemes nous que d'aquí a deu anys il.lustraran els suplements dominicals dels que viuen lluny d'allà.