Quan, el 1971, Juan de Dios Ramírez Heredia va publicar Nosotros los gitanos, per primera vegada el públic lector accedia a una teorització escrita, des de dintre, capaç de formular la seva problemàtica. El problema del poble caló o gitano, o dels romanís de Centreeuropa, és que no tenen cultura escrita i pesa damunt ells una quantitat immunda de folklore, capaç de deformar qualsevol visió que pretengui acostar-se a la realitat. Per contra, tenen llengua pròpia que, amb diferències dialectals, per contaminació dels elements lingüístics dels països per on passen, avui deu esser coneguda per uns deu o dotze milions d'europeus. Ramírez Heredia enfrontava el problema del seu poble referint-se a quatre pilars bàsics, necessaris per a la comprensió d'aquesta minoria ètnica. Han arribat tard a la individualitat, sotmesos al clan familiar; han estat immobilistes en relació als avanços tecnològics; la seva cultura antiga s'enfronta a un món mogut per guerres i acumulació de capital, i, finalment, el seu sentit de la llibertat hauria d'esser veritable motiu d'enveja dins un món en el qual tots ens arrelam, i pensam que és virtut, a quatre pams de terra i una caseta. Més tard, amb l'arribada de la democràcia, Juan de Dios fou diputat per UCD (després va passar al PSOE), i pronuncià davant les Corts Generals un discurs memorable, sobre el problema gitano, que fou aclamat per tota la cambra dempeus. Era un començament de comprensió del problema, dins Espanya.
La llarga qüestió gitana
18/02/05 0:00
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- Cisma a Vox: un centenar de càrrecs es rebel·len contra Abascal
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.