Hi ha ciutats eminentment literàries, ciutats que han tingut un
especial impacte en l'escriptura. El que vol dir que abans han
tingut un impacte en la sensibilitat humana. Un bon exemple seria o
és el de Praga. Una prova recent és el nombre de lletraferits
conterranis i coetanis que ha atret. Que jo sàpiga "i segur que són
més" hi han estat Jaume Pomar, Antoni Nadal, Hilari de Cara vàries
vegades i Francesc Torres, que n'ha esdevingut un assidu i que
actualment s'hi troba fruint d'un any sabàtic, lliurat a un treball
de filosofia del dret a la vella universitat Carolinum o Carolina
de la ciutat. El seu gran paper històric ha fet que el seu caràcter
monumental sigui realment espectacular. Praga, sens dubte, és un
escenari extraordinari. L'amic Antoni Nadal és el responsable de la
meva visita pel fet d'haver-me regalat, a la tornada del seu
viatge, una guia, Jewish Prage, de Ctibor Rybar, ben interessant,
amb alguns testimonis impressionants respecte a l'ocupació nazi. Un
altre bon amic de la metròpoli, Miquel Batalla, va obsequiar-me
també, molt després, Praga mágica, d'Angelo Maria Ripellino,
publicat originalment per Einaudi el 1973, i en castellà a Madrid
el 1991. Aquest és un llibre que s'ha fet un nom entre els entesos,
la lectura del qual és ben recomanable. Com ho és igualment, per
una primera aproximació al tema, el n. 18 de la revista Condé Nast
Travel, dedicat a aquesta ciutat que, realment, té alguna cosa de
màgic.
Venècia té una fama molt semblant perquè també s'ha fet molta
literatura sobre la ciutat dels canals. Fins i tot podríem dir que
té una imatge gairebé més literària que la de Praga. D'una banda,
exhibiria o mostraria una més intensa morbidesa o una major
decadència. Si l'obra El procés de Franz Kafka resulta més cruel i
desesperada que la famosa novel·la de Thomas Mann, Mort a Venècia,
tanmateix, tot garbellat, sembla més sana per més lúcida. De
l'altra, no podem deixar de tenir present que a Sefarad, durant la
segona meitat del segle XX, s'ha practicat un cert venecianisme, un
exemple clar del qual seria la novel·la Fortuny, de Pere Gimferrer,
la qual hom va tenir la santa barra de presentar, en la mateixa
portada del llibre, com «una nova i brillantíssima dimensió
estètica de la novel·la en llengua catalana» (sic).
Servidor pensa que Venècia no té tanta carrega literària com han
volgut suposar. O, en definitiva, que la claror solar hi és més
present i llampant. És cert que la meva visita a Venècia, amb la
meva costella, el mes de maig de l'any passat, es va limitar més o
manco a fer dos espectaculars trajectes en llanxa "d'arribada i
partida" entre l'aeroport Marco Polo i la plaça de San Marco, fent
molt breus escales a Murano, Fondamente Nove i el Lido, tot passant
a la vora de l'illa de San Michele (on estan enterrats Stravinsky i
Ezra Pound) i a fer les visites més obligades: al palau Ducal, a la
basílica de san Marco, la galeria de l'Acadèmia, la col·lecció
Peggy Guggenheim, el Gran Canal, la zona de les Zattere que dóna al
canal de la Giudecca (per on surten els grans vaixells) i als campi
de Santa Margherita, dels Frati, de San Polo i del Ghetto Nuovo.
Crec, doncs, que em queda molt per veure, entre altres coses les
illes de la Giudecca, de Torcello i de San Lazzaro dels Armenis.
Però he de dir que, malgrat tot el rebombori decadentista del
venecianisme i a despit de la brevetat de l'estada, Venècia em
sembla molt més un indret solar que no cap escenari màgic.
Per mi, la llacuna que integra tot aquest paisatge urbà, més que
res és un espai solar, essencialment mediterrani i terrenal.
L'arquitectura de la ciutat, malgrat tots els seus palaus i totes
les seves esglésies "i fins i tot l'escenografia del Gran Canal" no
té la categoria arquitectònica barroca i modernista que tenen Praga
i Viena, per exemple. Si un surt del triangle format per la plaça
de san Marco, l'Acadèmia i el pont del Rialto, la veritat és que
l'arquitectura predominant és més aviat baixa, de dos o tres pisos,
i d'un color torrat. El sol hi pega fort i de tant en tant s'hi
troben esplanades relativament amples, diguem places de planta més
aviat irregular, que fan que el paisatge no sigui especialment
romàntic ni tengui gaire de literari. Ras i curt, a mi Venècia no
me sembla una ciutat aristocràtica, a despit del palau Ducal, de la
basílica de San Marco i de les esmentades façanes del Gran Canal,
que tampoc no són cap cosa de l'altre món. Venècia és una ciutat
eminentment popular, amb una mediterraneïtat gairebé proletària.
Però tot això no és cap demèrit, ben al contrari. Venècia és una
població ben real, que deu la seva rellevància a la força del Sol i
al seu caràcter popular. I no crec que necessiti la literatura per
res. O, en tot cas, la literatura que li correspon és ben
terrenal.
Bartomeu Fiol, escriptor
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.