TW
0

La decisió del Govern balear d'iniciar les obres de l'autovia d'Inca a sa Pobla sense tenir assegurat el finançament per part del nou Govern socialista de Madrid està a punt de crear un important enfrontament polític de grans conseqüències. Com se sap, l'esquerra mallorquina, començant pel PSM -que governa Campanet- i pel PSIB i EU, s'oposen frontalment al gigantisme d'aquesta nova infraestructura, que en el seu dia va ser aprovada pel Govern central d'Aznar. Però ara les coses han canviat. Matas ha començat les obres sense comptar amb tots els doblers compromesos per Madrid. És molt probable, per tant, que hagi d'acudir a l'endeutament. El president sap que l'esquerra mallorquina no pot acceptar mai aquest projecte, que inclou la construcció d'escaléxtrics a l'alçada de Campanet i sa Pobla. És conscient que el PSIB-PSOE pressionarà el Ministeri perquè no pagui. Però també sap que si Madrid asfixia la iniciativa, el Consolat de la Mar tindrà molts d'arguments a l'hora de l'enfrontament diàlectic amb l'esquerra a mesura que s'acostin les eleccions. A més, Matas pot acabar la infraestructura demanant crèdits que hauran d'abonar les generacions futures. L'actual carretera Inca-sa Pobla-Alcúdia es converteix cada estiu en un tap insuportable. Tant Matas com l'esquerra saben que s'han d'aportar solucions. El PSIB és partidari d'una autovia de dimensions més moderades, i sectors nacionalistes aposten pel desdoblament de l'actual carretera. El més probable és que el projecte quedi embarrancat o mal ferit. És un marc que no desagrada a Matas: el seu Govern ja ha donat sobrades mostres de dinamisme i seran els altres els que hauran impedit la construcció o hauran empufat els balears. La jugada de Matas és hàbil. Cal veure ara fins on picarà l'esquerra.