TW
0

L'entrada generalitzada de les dones dins el món de la cultura de masses ha aportat noves sensibilitats i punts de vista inèdits. En les formes i en els continguts. Fa poc ha arribat a la pantalla Yo puta, un film de Luna sobre la novel·la de l'escriptora uruguaiana resident a Itàlia Isabel Pisano. Un contrast entre la prostitució de luxe i el món de la cultura, representat en els punts de vista d'una professional i una universitària. Al mateix temps, ens arriba la notícia de l'escàndol que ha organitzat, entre els berbers, la directora cinematogràfica marroquina Narjis Nejjar, que ha tengut la gosadia de denunciar, amb el film Los ojos secos, l'existència d'un llogaret, de nom Tizi Nisly, perdut en la regió muntanyenca de l'Atlas Mitjà, en el nord d'Àfrica. Es tracta d'un llogaret-bordell, on totes les dones es dediquen a la prostitució. Generació rere generació, les filles han heretat de les mares aquest ofici, vell i antic com la llana mateixa. Dues actituds, la d'Isabel Pisano i la de Narjis Nejjar, convergents en un punt d'incidència i de denúncia, davant el món, de la realitat de l'esclavatge universal de la prostitució. Més enllà de la novel·la que ha arribat al cinema, Isabel Pisano, escriptora, periodista i actriu, té una llarga experiència d'aprofundiment en la prostitució mundial. Per fer-ho s'ha valgut dels viatges que ha realitzat com a corresponsal de guerra en el Líban, Txad, Iraq, Bòsnia i Somàlia. Manifesta dades colpidores que ha conegut, com les nines petites, a partir dels set anys, venent-se per una cigarreta als «cascs blaus» de l'ONU, a Sarajevo. El tabac era l'únic ansiolític que ajudava a suportar els bombardeigs. O set mil nines, algunes molt petites, que anualment desapareixen del Nepal per acabar en els bordells de l'Índia. Na Fiona Campbeldiu que aquests fets l'esgarrifen de mala manera, com a persona i com a dona. L'emmalalteixen i la fan dubtar molt seriosament de qualsevol progrés del que pomposament es coneix amb el nom de «condició humana».

-El fet és més terrible -em diu-, si penses que aquestes situacions d'esclavitud ignominiosa actualment vénen afavorides per les modernes tècniques d'informació. Esborrona obrir una plana web de Cambotja, on es mostren cossos de dones de distintes edats, sotmesos a tota mena de vexacions. I el curiós que «navega», és animat encara a cercar-ne de noves per tal d'aplicar-les. Tot allò fa fàstic.

-Un negoci en el qual intervenen màfies plurinacionals i multiculturals, valgui el comodí de la paraula «cultura», que pot lligar amb qualsevol altra carta. Les nostres estadístiques, sense anar més enfora, són també desoladores. El tràfic de carn humana el tenim aquí mateix. Pensa, només, que deu mil dones treballen, distribuïdes per la geografia hispana, a 953 locals de carretera pròxims a les ciutats. D'aquestes, el 90% són estrangeres.

-Esfereeix només pensar-ho. Les submissions, les explotacions, els maltractaments... En el seu país del Marroc, el film de Narjis Nejjar, Los ojos secos, ha volgut denunciar una situació arrelada a la seva terra, i la que s'ha armat ha estat grossa, de les que fan època.

-La pel·lícula encara no ens ha arribat, crec. Però trob normal que, en una societat conservadora com aquella, la cosa aixequés butllofes.

-Ha arribat al Parlament. I els diputats berbers demanen que es prenguin mesures contra la directora.

-I tanmateix són dones com ella les úniques que poden moure el seu país.