Hi ha contraposicions o confrontacions que un no s'acaba
d'explicar, que un no acaba d'entendre per què es donen. Per
exemple, la que es produeix tan sovint entre l'erudició i la
sensibilitat. Per quina regla de tres, per quina raó, no han de
poder coincidir sempre i sense cap problema? Tanmateix, està vist
que, almanco en l'àmbit de les lletres catalanes, l'erudició massa
sovint no va acompanyada d'un mínim de sensibilitat davant els fets
enregistrats i encasellats. És allò que feia demanar-se a Jaume
Vidal Alcover: per què hi ha tanta gent que es dedica a ensenyar
literatura si sembla que no els agrada llegir?
És clar que ningú està obligat que li agradi la lectura. Però
tampoc ningú està obligat a escollir l'ofici de professor de
literatura per a guanyar-se les sopes.
Òbviament, el tema ve d'enfora entre nosaltres. Però ara l'ha
remogut amb prou força un nou article d'un outsider, l'amic Sam
Abrams "que darrerament dóna bastanta branca, per a satisfacció de
molts i empipament d'alguns", aparegut la setmana passada a les
pàgines d'opinió del diari Avui, Maria-Mercè Marçal és de tots/es,
el qual mereix, sens dubte, alguna reflexió i algun comentari.
L'article fa una crítica de l'apropiació en exclusiva de certs
papers o rols en relació amb l'obra i la figura de Maria-Mercè
Marçal, amb ocasió de la publicació d'una antologia poètica
d'aquesta escriptora en la nova col·lecció de Proa Clàssics
Catalans, quan afirma amb tota rotunditat que «Maria-Mercè Marçal
està retinguda per una cort de ploradores oficials, encapçalada per
la curadora de Contraban de llum», que tal és el títol del treball
en qüestió, amb un pròleg i aparat de notes que ocupa 65 pàgines
mentre que els poemes de Maria-Mercè Marçal n'ocupen 129, amb una
proporció que Sam Abrams reputa exagerada.
Aquesta crítica es basa fonamentalment en dues tesis d'abast
molt general, que són el que ens interessa destacar de bon de
veres. Una és que «en el context de la literatura catalana cal
recordar constantment que no és el mateix un historiador de la
literatura que un crític». Tot i que podem acceptar fàcilment que
l'especialista que cerca, esbrina, enregistra i classifica els fets
literaris no té perquè coincidir plenament amb l'especialista que
els valora, tanmateix, no hi ha dubte que les dues comeses estan
prou interrelacionades i que tampoc no tenen perquè produir-se
cadascuna pel seu costat. Tot sospesat, cal pensar que seria més
funcional i productiu que les dues aptituds o capacitats es
donessin en la mateixa persona. En definitiva, el més normal seria
esperar que tothom que es dediqués a l'estudi i l'ensenyament de la
literatura, en consonància amb les tradicions culturals que ens
nodreixen, la grecoromana o hel·lenística i la judeocristiana tan
fortament imbricades, experimentés un plaer i una satisfacció "es
trobés especialment confortable" en la pràctica de la lectura.
El problema, tanmateix, existeix. En part, segurament, perquè
existeix un cert corporativisme acadèmic i hi ha qui considera el
seu títol universitari com una mena de privilegi que li atorga
gairebé l'exclusiva per al tractament de certes matèries. Però
sembla vist i comprovat que si un títol pot esser eventualment una
garantia d'uns certs coneixements, no existeix cap títol que
garanteixi cap sensibilitat.
Un altre punt fort de l'article en qüestió és l'observació que
«per molt que el Dr. Molas insisteixi que els crítics fan (sic) els
autors, els estudiosos de les seves creacions artístiques no tenen
cap dret d'exercir cap poder sobre aquestes creacions».
És possible que el parti pris a favor de l'erudició i contra de
la sensibilitat no degudament integrada, encotillada i
estampillada, tengui que veure amb la incomoditat amb què el nostre
Establishment acadèmic maneja les sensibilitats o la sensibilitat
tout court.
Naturalment, que els judicis de fet són més fàcils de formular
que els judicis de valor. Succeeix, emperò, que sense judicis de
valor no hi pot haver vertadera vida intel·lectual. Així, tenim
unes llistes d'erudits molt més nodrides que les d'intel·lectuals.
La qual cosa no és cap motiu de satisfacció.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.