La globalització és la moda. Ara tot ha de ser «global». És la
nova forma del mateix fons de sempre: la imposició d'una manera
d'entendre la vida, l'occidental, a tota la resta del món. Fins no
fa gaire d'això se'n deia colonialisme, però com que és un terme
que sona una mica groller, ara parlam de globalització econòmica,
judicial, cultural, mediàtica, fins i tot ideològica, per expressar
la necessitat que tot el món faci el que nosaltres pensam que és el
millor.
Fa uns dies, en un programa del Canal 33, un ecòleg, referint-se
a la presumpta globalització econòmica, explicava el bessó: «la tan
comentada globalització econòmica no existeix, l'únic que hi ha és
la mundialització d'uns mercats locals». Òbviament, l'hipotètic
lector ja suposarà que els mercats locals que imposen els seus
interessos arreu del món no són els d'Inca o els de Sineu. Resulta
interessant aquest rebuig de part del progressisme occidental a la
globalització econòmica, que la critica com una nova forma de
colonialisme, però en canvi es mostra fervent partidari d'altres
colonitzacions, globalitzacions, com la política, jurídica i
ideològica. Pareix evident que és, una altra vegada, el maniqueisme
en el que sol caure aquesta progressia europea: hi ha dictadors
dolents com Pinochet i n'hi ha de bons com Castro; hi ha causes
justes de globalització i n'hi ha que són dolentes.
Ara, en funció d'aquesta bona globalització ens hem assabentat
que la prtensió de jutjar a Espanya un dictador sud-americà, en
contra de l'opinió de tots els governs de Llatinoamèrica, de
distint signe polític i fins tot coincident en la crítica dictadors
i presidents demòcrates, no és una nova versió de colonialisme
cultural, polític i jurídic, sinó la necessària «globalització» de
la nostra forma d'entendre la llei. Els pobres sudacas, com
que deuen ser beneits, no entenen la seva opinió, no importa. Per
molt democràtics que siguin els seus governs, mai no seran tan
democràtics com els nostres, i que si els democratitzam a la nostra
manera, encara que sigui a la força, ho feim pel seu bé. També ho
férem a Algèria, on no ens oposàrem a una rebel·lió militar que
anul·là una victòria democràtica dels no demòcrates islamistes,
perquè els moros també són beneits i no entenen que la democràcia,
si no és la que nosaltres volem, no és democràcia. Però quedi clar,
això ni és fer parts i quarts, ni colonialisme, és globalització.
Pareix mentida que tots aquests sudcas, negres i moros siguin tan
desagraïts i que després de cinc segles d'intentar que aprenguin
qualque cosa, ni tan sols entenguin que la globalització és bona
per a ells. «Portador dels valors de la civilització i la història,
realitza una missió: contreu el mèrit immens d'il·luminar les
tenebres vergonyoses del colonitzat...». És la definició de l'estat
d'ànim del colonitzador, segons un assaig titulat «Retrat del
colonitzador precedit pel retrat del colonitzat». Definiria també
alguns jutges i intel·lectuals progres europeus?
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.