Nou recinte firal
Som un col·lectiu de reflexió que viu, o malviu, guiat sempre per la voluntat de ser prudents o seguir el vell consell pagès de deixar pixar el mul. Tanmateix, hi ha esdeveniments que ens obliguen a llevar-nos la son i a emetre una opinió. Voldria dir-li que ho feim només quan la cosa és clara i evident i no hi ha possibilitat d'error. Aquest és el cas de la disputa que hi ha plantejada respecte als terrenys on estan edificats dos camps de futbol -el Lluís Sitjar i l'Estadi Balear- i a la seva possible compra i utilització per construir-hi un recinte firal.
No crec que sigui revelar cap secret que la propietat del Lluís Sitjar pertany a una part social que, des del punt ideològic i sense cap ànim d'ofendre i amb les seves possibles excepcions, es podria definir com a dretona, monàrquica, castellanista i militaroide, mentre que els de l'Estadi Balear són d'esquerres, republicans, catalanistes i pacifistes.
La història d'ambdós confirma la caracterització emprada sense possibilitat de discussió. El cas realment sorprenent i paradoxal és que l'actual batlessa de Palma, que, si no ens equivocam, fou elegida com a cap de llista del PSOE, hagi decidit, fort i no et moguis, posar-se d'acord amb la dreta monàrquica i hagi fet quasi befa de la proposta de l'esquerra republicana. Ella en sabrà el perquè. Ella sabrà per què està a favor de fer negoci amb el col·lectiu d'aquells que, fidels a la seva, ben demostrada, manera de ser -una mica miserable, francament-, posen les monedes per sobre de qualsevol altre valor, i en contra del col·lectiu d'aquells que, en no poques ocasions, posaren la seva força de treball gratis per construir un estadi digne per a l'equip que havia de representar el seu ideari. Ella ho sabrà i nosaltres creim que també. Però no ho direm, perquè aquesta és una carta escrita amb ànim de concòrdia i no de brega. Amb tant d'ànim de concòrdia que, n'estam segurs, satisfarà tant els monàrquics com els republicans. Als primers perquè demostraria la generositat de la Corona vers el poble mallorquí i als segons perquè reintegraria al poble -al poble balear- uns terrenys que li varen ser usurpats. Cal dir quina és la nostra proposta? Sí? El recinte firal a Marivent.
COL·LECTIU VIDES MOSQUERA.Palma.
Calen uns altres criteris de contractació dins l'escola concertada
En relació amb les mobilitzacions i protestes dels ensenyants de l'escola concertada, m'agradaria aportar una opinió que en cap cas no vol qüestionar la seva professionalitat i legitimitat. El que tal vegada s'obvia, en totes les informacions i declaracions que apareixen sobre el tema, és que els professors de la concertada són contractats per les empreses privades, siguin religioses o cooperatives, però pagats per l'Administració pública. El més lògic seria que els contractés qui els paga. Durant un temps vaig llançar currículums a escoles concertades i privades i em deien directament a la cara que, si no n'era ex alumne o tenia coneixença d'algú, seria difícil que m'agafassin com a mestre. Em pareix perfecte si els qui em deien això fossin els qui m'havien de pagar, però resulta que pagaven amb doblers públics, encara que els criteris de contractació fossin bastant o totalment endogàmics.
Benvolguts companys: si voleu tenir els mateixos sous que els interins, demanau passar a les llistes d'interins de la Conselleria i estigueu disposats a partir cap a les altres illes a cop de telefonada. Només amb el que m'he gastat en viatges entre les illes durant quatre cursos, uns passatges molt més cars que els d'anar a Berlín, em duis avantatge en el compte corrent més del que us pensau. A més de lloguers que vosaltres potser us heu estalviat. D'acord amb les vostres demandes, però que la contractacció es faci amb criteris més objectius i segons mèrit i igualtat. El que no s'entèn és que el sindicalisme suposadament d'esquerres no introdueixi aquests factors en el debat. Deu ser perquè han esdevingut simples gestories corporativistes?
M. ALCOVER. Palma.
Ministeri d'Igualtat o Ministeri de la Propaganda
Ahir vaig tenir el gust de participar, juntament amb el meu fill, a la cursa popular contra la violència de gènere, que ajuntà 1.600 persones i una dotzena de polítics, finançada pel Ministerio de Igualdad, un ministeri creat bàsicament en resposta a les 75 víctimes per violència de gènere que, desgraciadament, patim cada any a Espanya. Però no hem de perdre l'objectivitat. Setanta-cinc víctimes mai no han estat suficients per crear un ministeri. 75 víctimes de violència de gènere són 75 titulars a l'any que sí que són prou argument per crear un nou ministeri, però no per això són més importants que les 5.000 morts per accident de trànsit i les 70.000 morts per infart que es produeixen a l'any en silenci, perquè no tenen la morbositat suficient per ser notícia. Ara bé, a ningú no se li ocorre crear un ministeri del malalt coronari, perquè no dóna prou vots. I és que, en 30 anys, hem passat de fer els telediaris a mida del Govern a governar a mida dels telediaris.
Ahir, com a bon acte de propaganda política, abans d'iniciar la cursa vàrem haver de fer silenci per escoltar els noms i els llinatges de la dotzena de polítics que participaren a la cursa, com si dels dotze apòstols es tractés, als quals es va reservar un lloc privilegiat a primera línia perquè avui surtin a les fotos dels diaris. I els altres 1.600 anònims? Érem allà per donar suport a les dones maltractades o per publicitar la classe política? Al meu parer, ahir els protagonistes no havien de ser els polítics, eren les víctimes.
ANTONI CAMPINS SANTUCCI.Ciutat
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
No hi ha manifestació feminista sense protagonisme dels polítics i polítiques. És un intercanvi d'adhesions a canvi de subvencions, però els polítics són responsables també institucionalment de l'existència de la violència masclista en la manera que legislen i en la manera com exerceixen el govern.
Soc un veinat de la barriada del Rafal Nou, en principi em sembla molt bona idea la d'instal lar el Recinte Firal al Camp del Balears. A l'Ajuntament li surtiria per la meitat de preu i en aquesta època de crisi és un factor a tenir en compte. També, i ja que Aina Calvo i el PSOE parla de revitalitzar i potenciar barriades, en aquesta zona hi ha nombroses barriades com: la Soledat, Sont Gotleu, Pere Garau, Son Canals, Son Forteza, Polígon Llevant, Viver, Son Fuster, Son Guibert, Son Güells i el Rafal. Seria una gran oportunitat per a totes elles.