TW
0

Per la mobilitat
Fa un parell de setmanes tingué lloc "la setmana internacional de la mobilitat" i, pel que estic veient, sembla que la mobilitat és només la del cotxe: noves carreteres perquè entrin a Ciutat milers de vehicles, la majoria d'ells amb sol un conductor, sense passatgers. Es dissenyen els carrers dels nostres pobles i ciutats més per al cotxe que per a qualsevol altre ús. Dia 22 de setembre, dia sense cotxes el trafic, va ser com cada dia. D'acord que plovia, però no hi va haver cap esforç per part de ningú perquè no s'utilitzàs tant de cotxe, ni tan sols se'n va informar per part de les administracions. Aquest és el nostre futur? Que sols el cotxe sigui el rei de les nostres ciutats.

No seria millor invertir en transport públic i no en tantes carreteres. Els polítics no poden ni posar-se d'acord en una cosa tan important com les línies de tren d'Alcúdia o el tren de Manacor. Realment miren per allò que el ciutadà necessita? Realment els partits intenten arribar a acords? De vegades pens que són en un altre món, al món polític que res no s'assembla amb allò que realment necessitam els ciutadans.

Gràcies a la dependència que ens han inculcat del cotxe, Palma s'ha convertida en la segona ciutat europea amb més cotxes per habitant. Si separam els barris de la ciutat, se m'acud per exemple General Riera, que per culpa del túnel durant un bon tram separa físicament una part de l'altra, els veïns d'un costat no van a comprar davant perquè entre cercar el semàfor, esperar els 5 minuts per poder creuar... Tot plegat és una excursió de més de 10 minuts per creuar un carrer que en 3 es podria passar.

Ara es demonitza el ciclista, un tipus de transport sostenible, i la veritat que les queixes que hi ha sobre aquest col·lectiu són de ciclistes incivilitzats, però d'aquests se'n veuen amb moto, amb cotxe, o caminant. La bicicleta és un mitjà de transport molt sostenible i hi ha estudis que a les ciutats on s'ha implantat el carril bici, el trànsit de vehicles particulars ha baixat entre un 15% i un 35%.

En canvi, encara a data d'avui el gran perjudicat és el vianant. Per exemple, per travessar una avinguda en alguns casos he estat més de 5 minuts. I he vist persones grans o bé gent amb mobilitat reduïda que tenen problemes per poder creuar en alguns dels semàfors de Ciutat per seu poca durada, com pot ser 31 de Desembre. Parl de Ciutat, però aquests problemes també afecten Inca, Manacor i altres ciutats d'aquesta illa.

Som comerciant i els meus clients entren a la botiga caminant. Estic segur que si el meu servei és bo i els meus productes competitius, continuaran venint, ja sigui deixant el cotxe en els pàrquings dissuasius de Son Fuster o Son Sardina i, després en metro per exemple, o bé amb bicicleta o passejant, amb l'avantatge que veuran altres comerços on potser trobin més productes que necessitin.

El comerç necessita centres comercials oberts en els quals els nostres clients puguin passejar entre comerços preparats per donar-los un bon servei, bars, restaurants, cinemes, lleure en general, cosa que per sort tenim ja al carrer de Blanquerna.

Sí a la mobilitat total, no a la dependència exclusiva del cotxe, no a les inversions que augmentin el seu ús; sí a les inversions en transport public, i que els polítics no facin política amb la mobilitat, que pensin en les persones, no en les seves sigles.
Una salutació cordial.
Jaume Rivera Solsona. Palma.

Salvada la caserna de carrabiners
Estiueig des de fa anys a la Colònia de Sant Jordi i he passejat molt per allà. Un dels edificis més bonics per la senzillesa, rusticitat i càrrega d'història és la caserna. La coneixem com la de la Guàrdia Civil, però sembla que encara és més antiga, que es va construir el 1920 i era de Cos de Carrabiners.

Controlava les rutes de contraban properes a Cabrera i per això era precisament allà. Em sembla increïble que l'Ajuntament de ses Salines volgués carregar-se una de les coses amb més història i més boniques de la Colònia. Se m'ocuden diversos blocs espantosos dels quals podríem prescindir. Però més increïble em va semblar que el batle i/o altres responsables posassin la directa cap a la destrucció quan es van assabentar que els valors històrics i arquitectònics s'havien de conservar. Increïble i indignant. Per això, celebr que ara el Consell n'hagi decidit la protecció i reconstrucció. A la Colònia recuperarem una cosa que mai no havíem d'haver perdut i segur que li podrem treure profit. El sentit comú que fa falta a l'Ajuntament de ses Salines l'ha compensat el Consell de Mallorca.
José María Morey Rodríguez. Palma.

Palma, molt malament
Mai no havia vist tant de desgavell dins Palma com en l'actualitat. Ja no és només que es facin un munt d'obres a l'eixample sense camp tipus de planificació, totes de cop i sense pensar en els mals de cap que provoquen als ciutadans, especialment als que van en cotxe. Això és preocupant. Però també ho és aquesta campanya de promoció de les bicicletes també sense cap tipus d'educació ciutadana. Em preocupa molt veure, com veig, ciclistes circulant en direcció contrària per l'asfalt i quan veuen que s'acosta un cotxe, es tiren a la voravia. Això no és seriós. Palma necessita molta racionalitat, fer les coses amb seny, pensant en les persones. I no es fa.
Macià Adrover.