Fa gairebé mig any vaig tenir una experiència desagradable en
telefonar a la Fundació Banc de Sang de les Balears al 971 764 433
i trobar-me que el telèfon té el contestador exclusivament en
castellà. Us convido a comprovar que encara és així. És un sistema
d'aquests monologants que et fa pitjar números per seleccionar
entre diferents opcions.
Vaig voler parlar amb la responsable de comunicació que va
resultar ser una senyoreta castellanoparlant que, en un to molt
correcte, em va explicar que com que 'absolutamente todo el mundo
se quejaba de que el contestador era muy complicado', havien
decidit simplificar-lo. I com ho havien resolt? Idò descavalcant el
català, que se veu que ho complica tot, arreu en aquesta
vida...
La responsable de comunicació, novament en un to molt correcte
m'explicà que així es tindria en compte els seus sistemes de gestió
de la qualitat i em va instar a fer una queixa formal a la seva
web, en el formulari http://www.
fbstib.org/contacto/general.ct.html, queixa que vaig redactar en
aquests termes:
«Sóc donant des de fa més de 10 anys, i m'ha sorprès
negativament que el contestador de la fundació estigui
exclusivament en castellà, excepte una paraula de benvinguda. No
m'ha semblat satisfactòria tampoc l'explicació que m'ha donat la
responsable de comunicació, molt amablement per cert -i en
castellà- sobre el fet que 'absolutament tothom' es queixava de la
complexitat del sistema automàtic de resposta, i que com a
conseqüència s'ha simplificat posant-lo en un sol idioma. Molt
encertadament, m'ha adreçat a aquest sistema automàtic de
formularis que espero doni curs a la meva sol·licitud en el marc
dels seus sistemes de millora de la qualitat.
Primer vull deixar palès que preferiria tractar amb un humà en
comptes d'una màquina quan de donar la meva sang humana a un altre
humà es tracta. I en català, que és una llengua oficial d'aquesta
Comunitat, la meva i la dels meus avantpassats.
Si aquesta petició no és atesa, voldria que el sistema
automàtic, en una primera i molt senzilla passa, oferís la selecció
de l'idioma, i després passés a les diferents opcions. Si el
sistema d'opcions és engorrós o mal dissenyat, segur que es pot
millorar. Però que la primera destralada de la simplificació sigui
tallar la diversitat cultural, l'idioma, em sembla lamentable».
Que per què ara me ve al cap això després de tants de mesos?
Doncs perquè encara no he rebut cap resposta a la meva carta, però
sí una cridada per anar a donar sang amb urgència, que atendré
puntualment, com sempre. Tot i que me la feren en castellà.
Crec que la Fundació Banc de Sang hauria de revisar o retirar
aquest aparell i respectar l'esperit de la Llei de normalització
lingüística, i els desitjos dels clients de la Fundació, que no
donam qualsevol cosa: donam la nostra sang!
Molt atentament,
Antoni Font. (Rebuda per e-mail).
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.