El Banc de Sang i la comunicació

TW
0

Fa gairebé mig any vaig tenir una experiència desagradable en telefonar a la Fundació Banc de Sang de les Balears al 971 764 433 i trobar-me que el telèfon té el contestador exclusivament en castellà. Us convido a comprovar que encara és així. És un sistema d'aquests monologants que et fa pitjar números per seleccionar entre diferents opcions.

Vaig voler parlar amb la responsable de comunicació que va resultar ser una senyoreta castellanoparlant que, en un to molt correcte, em va explicar que com que 'absolutamente todo el mundo se quejaba de que el contestador era muy complicado', havien decidit simplificar-lo. I com ho havien resolt? Idò descavalcant el català, que se veu que ho complica tot, arreu en aquesta vida...

La responsable de comunicació, novament en un to molt correcte m'explicà que així es tindria en compte els seus sistemes de gestió de la qualitat i em va instar a fer una queixa formal a la seva web, en el formulari http://www. fbstib.org/contacto/general.ct.html, queixa que vaig redactar en aquests termes:

«Sóc donant des de fa més de 10 anys, i m'ha sorprès negativament que el contestador de la fundació estigui exclusivament en castellà, excepte una paraula de benvinguda. No m'ha semblat satisfactòria tampoc l'explicació que m'ha donat la responsable de comunicació, molt amablement per cert -i en castellà- sobre el fet que 'absolutament tothom' es queixava de la complexitat del sistema automàtic de resposta, i que com a conseqüència s'ha simplificat posant-lo en un sol idioma. Molt encertadament, m'ha adreçat a aquest sistema automàtic de formularis que espero doni curs a la meva sol·licitud en el marc dels seus sistemes de millora de la qualitat.

Primer vull deixar palès que preferiria tractar amb un humà en comptes d'una màquina quan de donar la meva sang humana a un altre humà es tracta. I en català, que és una llengua oficial d'aquesta Comunitat, la meva i la dels meus avantpassats.

Si aquesta petició no és atesa, voldria que el sistema automàtic, en una primera i molt senzilla passa, oferís la selecció de l'idioma, i després passés a les diferents opcions. Si el sistema d'opcions és engorrós o mal dissenyat, segur que es pot millorar. Però que la primera destralada de la simplificació sigui tallar la diversitat cultural, l'idioma, em sembla lamentable».

Que per què ara me ve al cap això després de tants de mesos? Doncs perquè encara no he rebut cap resposta a la meva carta, però sí una cridada per anar a donar sang amb urgència, que atendré puntualment, com sempre. Tot i que me la feren en castellà.

Crec que la Fundació Banc de Sang hauria de revisar o retirar aquest aparell i respectar l'esperit de la Llei de normalització lingüística, i els desitjos dels clients de la Fundació, que no donam qualsevol cosa: donam la nostra sang!

Molt atentament,
Antoni Font. (Rebuda per e-mail).