Sr. director:
No record la darrera vegada que he patit una humiliació com la
d'avui. He anat a Santa Eulària per fer diversos encàrrecs. He
pensat anar per ordre de localització. Entrant al poble, la primera
botiga que havia de visitar era la de telefonia mòbil. He trobat
aparcament just al costat de la benzinera, a quinze passes mal
comptades de la botiga. Només he demanat un mòbil que tingui els
menús en català. La dependenta m'ha mirat amb aquella expressió de
prunes agres mentre deia: «Ufff... lo tienes muy difícil. Es que
claro... sólo se ponen los idiomas, no los dialectos». Amb perdó,
li he dit que el català és un idioma; amb les seves varietats
dialectals, però un idioma. «Ya -diu ella dubtant-, pero en los
móviles se ponen los idiomas oficiales. 'Eso será un idioma por
allí por Cataluña!» -ha cridat un home alt i malcarat que esperava
torn darrere meu-. Quan la venedora ha baixat la mirada, li he
demanat que m'ensenyés els que tingui de Siemens, doncs sé del cert
que és una marca que disposa de l'opció de menús en català. «Uf,
¿tú crees?» -ha dit- «no sé, no sé... de todas maneras, lo
comprobaré antes de enseñártelo. Pero me parece que ésto hay que
instalarlo con un programa aparte, y vale dinero. Claro, imagínate
que tengan que poner todos estos dialectos como el flamenco, el
danés, yo qué sé...». Mentre la dependenta cercava al calaix un xip
per encendre el Siemens, aquell client renegava: «Putos catalanes y
la madre que los parió!!», i ha marxat amb un cop de porta
sobresaltant els presents. «'Anda! -diu ella al cap d'uns segons-
'pues sí que tiene el catalán, que raro! 'Si por tener tiene hasta
turco!».
És molt freqüent avui dia trobar dependentes que desconeixen
completament els productes que venen. Podem atribuir aquest fet a
la gran diversitat creixent en les gammes i catàlegs dels propis
productes. Potser és massa demanar també que a les escoles i als
instituts es faci pedagogia sobre llengües i dialectes. Però la
cosa puja de to quan s'abandona i es trepitja la màxima clàssica i
indispensable per al comerç: el client sempre té raó.
Emma Segura Oms. (Rebuda per e-mail).
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.