El Sindicat Independent, Autònom i Unitari (SIAU) ha registrat formalment diverses al·legacions als nous currículums educatius. Exigeixen a la Conselleria d'Educació que rectifiqui aspectes clau del projecte de decret que establirà les bases de l'ensenyament a les Illes Balears. El sindicat ha mostrat la seva «preocupació» per «diverses deficiències que considera inacceptables».
SIAU ha retret a la Conselleria d'Educació i Universitats la «manca de transparència i diàleg» en el procés de redacció dels nous currículums educatius. A més, el sindicat ha asseverat que la Conselleria «ha imposat un termini ridícul per presentar al·legacions», ja que, segons la seva manera, han donat «pocs dies» a la comunitat educativa per estudiar centenars de pàgines de documentació i formular observacions.
«No volen escoltar crítiques constructives o aportacions, ni entrar en raó. El que la Conselleria ha fet és un pur tràmit a què està obligat per llei, en aprofitar la manca de temps dels docents per a un procés de participació real. Aquest tracte urgent i precipitat limita el poder d'influència sobre les decisions que afectaran el futur de l'educació a les Balears», han puntualitzat.
Així i tot, a través de les al·legacions que han pogut presentar exigeixen a la Conselleria que «rectifiqui» aspectes clau del projecte de decret que establirà les bases de l'ensenyament al territori.
En primer lloc, han demanat que es mantenguin les dues hores setmanals d'Educació en Valors Cívics i Ètics a tota l'ESO, ja que per a SIAU aquesta assignatura és «fonamental per a la formació d'una ciutadania crítica i responsable».
També han argumentat que és «essencial» recuperar la matèria de Música com a assignatura obligatòria a tots els cursos d'ESO, i amb un mínim d'hores setmanals per «afavorir una educació equilibrada i completa».
D'altra banda, han censurat l'«omissió» del franquisme al currículum d'Història de 4t d'ESO, un «greuge» que suposa una «pèrdua de rigor històric», per la qual cosa reclamen que s'exigeixi que es reconegui com a part fonamental de la història contemporània.
Alhora, han transmès la seva «preocupació» per les modificacions en matèria de llengua i cultura, com l'eliminació de la modalitat estàndard de la llengua catalana i l'exempció de l'assignatura de Llengua Catalana per a nouvinguts, ja que «pot fragmentar la cohesió social i cultural» i demanen que «es respectin els drets lingüístics i es fomenti un enfocament inclusiu».
SIAU ha reiterat que qualsevol reforma educativa ha de garantir «una educació plural, inclusiva i respectuosa amb la diversitat», i han demanat que les modificacions proposades siguin revisades «amb deteniment per evitar que es perjudiqui la formació crítica, democràtica i cívica de l'alumnat».
Des del sindicat, s'han mostrat «ferms» en la voluntat de «participar activament» en un procés de diàleg amb les autoritats educatives a fi d'«assegurar que els currículums reflecteixin els valors que volen per a la societat».