Així ha respost el conseller, durant una roda de premsa, a una pregunta dels mitjans sobre les demandes de l'associació de professors PLIS i diverses famílies que sol·liciten que almenys el 25 per cent de l'ensenyament dels seus fills sigui en castellà.
D'aquesta manera, el conseller ha fet entendre que considera que la sentència del Tribunal Suprem sobre el sistema educatiu a Catalunya no seria extensiva a les Balears. «Una cosa és el que passa a Catalunya i una altra és el que passa a les Balears», ha apuntat.
March ha afirmat que són «absolutament respectuosos amb la legalitat» a les Balears, on la normativa fixa un mínim del 50 per cent de les classes en català.
En aquest sentit, el conseller ha expressat el seu «respecte» per la tasca dels consells escolars de cada centre, recordant que són ells els qui aproven els projectes lingüístics, i explicant que la inspecció educativa comprova que els han fet «respectant la legalitat». «No som antisistema», ha dit.
Per aquest motiu en relació amb els procediments judicials oberts a les Balears, March s'ha limitat a indicar que «quan hi hagi una sentència que obligui» al Govern, donarem «una resposta al respecte». A més, ha diferenciat entre la resposta judicial i la política, i aquesta darrera serà sempre «defensar el model lingüístic escolar» actual. «Si no estam d'acord, recorrerem», ha afegit.
March ha insistit que l'objectiu del sistema educatiu de les Balears és que en acabar l'etapa obligatòria l'alumne tengui «coneixements i competències similars en català, castellà i una tercera llengua». Segons ha informat, els resultats actuals indiquen que hi ha un equilibri entre el castellà i el català en els nivells de competència escrita, però no en la competència oral, que és més alta en castellà.
5 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Gent que un dia vingué com a emigrant, cercant feina, i un pic l´ha trobà ara pretén colonitzar-nos en quan a la llengua ? On s´ha vist això ? Qui es creuen que són aquesta gentola ? Si no els agrada la nostra parla i no es volen integrar, que ho diguin i, si convé, els facilitarem un bitllet de tornada, com es fa amb els estrangers que han vingut a delinquir ! BARCO !
El decret de mínims és fum, s'incompleix a tot arreu amb el permís de la conselleria. Els castellanistes estan ben tranquils perquè el model d'escola en català, més en cara en les circumstàncies actuals, és un fracàs. Això del 25% en castellà no és més que teatre. L'espanyolisme no en té mai a bastament.
És que jo no entenc, com hi pugui haver gent amb tanta cara dura, que havent vingut a viure aquí perque a ells els ha convingut o bé perque ho feren els seus majors, enlloc de voler aprendre la nostra llengua per mesclar-se i ser un més de noltros, se dediquen a remenar el cul pels jutjats posant querelles criminals a les empreses i institucions que demanen coneixements de Català als seus empleats, i a la seva feina, se dediquen a humil.liar, expulsar, maltractar i criminalitzar als clients o usuaris dels serveis públics, d'on son empleats, només perque parlen en la nostra pròpiallengua. que és tan oficial com el Castellà. tractant de fer predió perque la prohibesquin. Sort que no tothom és igual i que també vénen persones educades i sensibles que aporten coses bones a la nostra societat. Sense anar més e fora, ahir horabaixa jo entrava al edifici de ca meva, quan per darrera vaig sentir que qualcú que me parlava en Català i quan me vaig girar, vaig veure que era un veinat que és natural de Castella i Lleó que ha fet els cursos de Català, i que ja parla en la nostra llengua i ben satisfet que en està de haver-se convertit en catalanoparlant. En canvi, en hi ha que son mallorquins de socarrel, o que duen anys i panys per aquí, que confonen el patriotisme nacional amb el vandalisme de tractar d'enfonsar la nostra llengua, la nostra cultura i les nostres arrels perque només quedi viu el Castellà. aquesta altra agent se l'hauria d'enviar a l'escola una altra vegada, perque aprenguin Ètica i a comportar-se com la gent civilitzada i normal.
Sempre hem de tenir clar quina és la llengua mallorquina, la llengua de Mallorca. No hi ha dues llengües mallorquines. La llengua mallorquina és el català. L'única llengua mallorquina és el català. Ens envestiran pel nord, pel sud, de terra endins i de mar enllà. I tanmateix no oblidarem qui som: serem qui som i tothom ho sabrà. Som mallorquins, parlants del català.
Hem de fer tota la força que calgui per a que els franquistes intolerants i monolingües es quedin a casa seva. En aquestes illes mana el nostre català i no s´accepten imposicions dretanoses. Potser, si cal, els haurem de recordar que aquí no són benvinguts !