Televisió d'entreteniment.

TW
0

Un estudi amb participació de la Universitat Pompeu Fabra ha constatat que les persones exposades a la televisió d'entreteniment són més propenses a votar a polítics populistes.

L'estudi 'The Political Legacy of Entertainment TV', publicat a 'Discussion Paper', analitza l'impacte polític de la televisió d'entreteniment a Itàlia en els darrers 30 anys, durant la introducció gradual de Mediaset, televisió comercial de Silvio Berlusconi. L’estudi ha estat elaborat conjuntament per tres investigadors del Centre for Economic and Policy Research de Londres: Ruben Durant, que també és docent de la UPF, Andrea Tesei, de la School of Economics and Finance de la Universitat Queen Mary de Londres, i Paolo Pinotti, de la Universitat de Bocconi, Itàlia.

Els investigadors han comparat comportaments de vot de les persones que vivien en municipis on arribaven les emissions de Mediaset, enfront d'aquells que residien en llocs en què la xarxa de Berlusconi no estava disponible. Així, constataren que les persones amb accés a Mediaset abans del 1985 (quan només incloïa programes d'entreteniment), votaren una mitjana d'un punt més pel partit Forza Itàlia de Berlusconi, en comparació de les localitats que no s’exposaren a aquestes emissions.

Aquest efecte va persistir durant gairebé dues dècades i cinc eleccions, i es pronuncià especialment entre les persones majors i els nins, encara que aquests dos grups foren afectats de formes molt diferents. Els nins consumidors d'aquesta televisió en arribar a l'edat adulta eren «cognitivament menys sofisticats» i estaven menys compromesos sociopolíticament, a més de ser més vulnerables a la retòrica populista de Berlusconi, segons ha explicat Durant.