TW
7

El candidat de MÉS per Mallorca a la Presidència del Govern, Biel Barceló, i la candidata a l’Ajuntament de Palma Neus Truyol han presentat les propostes de la formació per millorar la xarxa de transport públic a Balears. Barceló ha apuntat que el transport públic «ha de ser un dels eixos principals per tenir una mobilitat més equilibrada i sostenible».

L'objectiu estratègic, segons el candidat de MÉS, és que la gestió del transport públic sigui integral: planificació i direcció ha de ser coordinada, com a única manera d'aconseguir la intermodalitat entre mitjans de transport (Bus urbà i «Tram-Bus» de Palma, Bus interurbà, Metro i Tren), i això significa poder emprar la targeta intermodal pertot i amb horaris i freqüències coordinats.

 Les propostes de MÉS per aconseguir desenvolupar la xarxa de transport passen per fer un nou pla de mobilitat integral i planificar tots els temes de mobilitat; crear un sistema tarifari integrat, millorar les aturades i modernitzar els vehicles; incrementar les freqüències i els horaris per adaptar-los a les necessitats dels ciutadans, així com en la cobertura geogràfica de la xarxa de bus interurbà; crear punts de préstec gratuït de bicicletes (Mou-teB), que el PP va llevar de Manacor i Inca. I també aparcaments dissuasius a diferents estacions de tren.

Una de les propostes clau és el desenvolupament de l’electrificació de tota la xarxa ferroviària: tram sa Pobla-Enllaç i tram Manacor-Enllaç, per aconseguir així una xarxa moderna i energèticament eficient; i l'impuls del tren sa Pobla-Alcúdia i la recuperació de la línea Manacor-Artà «com instrument cohesionador territorial».

 

52.000 milions per a l’AVE, 100 milions en tren a Mallorca: només un 0,2% del total

Biel Barceló ha explicat que tot això s’ha de fer amb el finançament adequat, que s’ha de reclamar a l’Estat. «Exigirem a l’Estat el compliment dels compromisos amb les IB Balears en matèria d’inversions ferroviàries (Llei de règim especial, inversions estatutàries, conveni ferroviari, etc.), amb l’objectiu que Madrid destini a Balears anualment com a mínim l’1 % de la inversió que es fa en matèria ferroviària a la península».

 Al conjunt de l’Estat espanyol està prevista una inversió de 52.000 milions d’euros en AVE (40.000 d’executats i 12.000 de previstos), que ha resultat ser ineficient i del qual els ciutadans de les Illes Balears no ens beneficiam en absolut. Barceló ha assenyalat que ens correspondria, per població, una inversió en transport ferroviari d’un 2% d’aquesta xifra, uns 1.040 milions, dels quals només han arribat 100 (és a dir, un 10% del que ens tocaria i un 0,2% del que l’Estat ha gastat en AVE).

«Volem denunciar aquest greuge comparatiu que patim els ciutadans i les ciutadanes de Balears, i hem de reclamar davant l’Estat que, de tots aquests doblers que s’han invertit en transport ferroviari al continent i que no s’han invertit a les Illes Balears, ens arribin els doblers que ens corresponen i possibilitin el desenvolupament d’aquesta xarxa de transport públic, eficient, sostenible i que cobreixi les necessitats de tots els ciutadans i de les quatre illes», ha afirmat Barceló.