Les xifres demostren que els esforços contra el fracàs escolar són encara insuficients. | Jaume Morey.

TW
0

El 26,4 per cent dels alumnes balears de 15 anys reconeix que no ha anat a escola o a l'institut almenys una o dues vegades al curs, allò que popularment es coneix amb l'expressió 'fer fullet'.

Tanmateix, tot i que més d'un quart d'absentisme representa una xifra elevada, aquesta encara roman per sota de la mitjana espanyola, que marca el 28%, segons dades d'una enquesta per a l'últim informe PISA 2012.

En aquest estudi els valors més elevats sobrepassen el 30 per cent, i just hi ha dos territoris que no arriben a la mitjana dels països de l'OCDE. Es tracta de Galícia (13,1 per cent) i País Basc (13,9%)

Els entesos que han elaborat l'anàlisi expliquen que «qui falta a classe veu el seu rendiment educatiu substancialment reduït». En concret, el fet de no anar a classe un o dos dies al llarg de dues setmanes suposa en algun cas una rebaixa de fins a 50 punts menys en Matemàtiques i, si aquesta absència s'eleva a tres o quatre dies, la diferència pot superar els 80 punts, una distància equivalent a dos anys d'escolarització.

D'alguna forma, aquest baix rendiment té efectes contundents, i sovint condueix al fracàs escolar i a l'abandonament dels estudis. En virtut d'això també s'explica la dada coneguda aquests dies que diu que els joves de l'arxipèlag entre 16 i 25 anys que ni estudien ni tampoc treballen -els coneguts com a 'ni-nis'- representen el 31,5 % del total d'aquesta població.

Sobre això, representants de l'oposició ja instaren aquesta passada setmana a l'Executiu Bauzá a reforçar les seves polítiques en matèria d'ocupació juvenil i formació. Per a aquesta finalitat hi ha destinada una dotació oficial de 37 milions d'euros fins a 2020.