Els claustres de professors, d'un total de nou centres educatius de primària i secundària, han mostrat el seu rebuig a les directrius per aplicar el TIL el curs que ve. | Arxiu

TW
5

Els claustres d'un total de nou centres educatius ja han mostrat el seu rebuig i oposició al projecte d'implementació del decret de Tractament Integrat de Llengües (TIL) que l'any que ve s'aplicarà a tres cursos més. Segons L'Assemblea de Docents, aquest nou reglament ha arribat amb noves “pseudoinstruccions” per afavorir “la implantació d'un 50% de classes en castellà”.

En concret, els claustres que han mostrat la seva oposició a les implementacions del TIL per al pròxim curs són els IES Can Peu Blanc, Binissalem, Marratxí, Baltasar Porcel, Mossèn Alcover, La Ribera, Damià Huguet, Son Ferrer i Isidor Macabich (Eivissa); i els CEIP Bartomeu Ordines, Es Castell (Menorca) i Aina Moll.

L'Assemblea de Docents assegura que les noves directrius del TIL es plantegen “després de l'acceptació mig velada que no poden obligar ningú a fer classes en anglès i, alhora, que els professors d'anglès tampoc no estan obligats a impartir matèries no lingüístiques”.

Els mestres i professors asseguren que, amb un mes de retard i al mateix temps que s'està acabant el curs, els claustres “estan rebutjant en cadena el TIL” que per a l'any que ve preveu implantar-se a tot Primària i a 1r i 2n d'ESO. L'assemblea explica que els professors, per rebutjar el projecte lingüístic, han d'argumentar criteris pedagògics i curriculars d'una llei “que no està feta amb cap criteri pedagògic i no té el mínim aspecte d'implantació progressiva per no trastocar els projectes curriculars”.

Segons l'Assemblea es tracta d'un reglament “que esbuca l'autonomia de centre”, que respecta la llei Wert, i un projecte “que deixa 'fora del sistema' tot un col·lectiu vulnerable d'estudiants amb necessitats d'atenció de tot tipus i que no permet tenir en compte la realitat sociocultural de l'entorn”.

L'Assemblea recorda que ja s'ha presentat un recurs contra aquest reglament que, a parer seu, “contradiu la Constitució espanyola, l'Estatut d'Autonomia i la Llei de Normalització lingüística quan pretén establir l'anglès com a llengua al mateix nivell que les llengües oficials”. A més, segons els docents, el TIL entra en contradicció “amb una llei de rang superior, la LOMQUE, perquè vulnera l'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres”.

Finalment, l'Assemblea denuncia que els docents han rebut “amenaces” manifestades en “la possibilitat de fer-los tornar als centres durant el mes de juliol fins que no aprovin el projecte”. En aquest sentit, asseguren que la conselleria que dirigeix Joan Maria Camps “continua amb la política de les amenaces, la coacció i la por”.

Rebuig dels directors
D'altra banda, l'assemblea de directors i directores dels centres d'educació pública d'infantil i primària de Mallorca va manifestar dijous el seu “total desacord amb el TIL” assegurant que els projectes lingüístics que es volen aplicar “no ha estat consensuats per la comunitat educativa” i que vulneren “l'autonomia dels centres”.

Els directors, que denuncien que els projectes no té en compte la situació de “desequilibri lingüístic”, reclamen als representants d'Educació “que negociïn amb tota la comunitat educativa” la implantació del TIL, ja que consideren que aquesta és “l’ única manera de resoldre aquest conflicte que tan greument perjudica el món de l’ensenyament”.