Devers 250 persones assistiren a Menorca a una xerrada impartida pel psicòleg i pedagog Xavier Melgarejo, qui desgranà les principals virtuts del sistema educatiu finlandès, aportant a més la seva visió sobre com funciona per dins el cas més reeixit de tot el continent en l'àmbit educatiu.
El grup pel debat i el pacte educatiu estable més enllà de les sigles polítiques, Menorca Edu 21, organitzà la trobada, i en aquesta, l'especialista assegurà que "el millor sistema educatiu d'Europa no arribà caigut del cel". En canvi, aquest és resultat de gairebé cinc anys de diàleg entre els distints representants de la comunitat educativa, unes bases de consens que foren establides ja en la dècada dels anys setanta de l'any passat.
El doctor en pedagogia, i antic director del col·legi Claret de Barcelona tractà de desmuntar mites sobre això, com que els bons resultats dels estudiants d'aquell país tenen a veure amb la meteorologia, la cultura de l'esforç o fins i tot la casualitat. De fet, la resta de països nòrdics obtenen uns resultats similars als espanyols pel que fa a competències, tot i invertir-hi més.
Protecció i llengua nacional
En canvi, Melgarejo defensà que la diferència la marca un pacte sostingut damunt dues conviccions; que protegint l'infant i també les mares -des del moment de l'embaràs, amb àmplies cobertures socials- es pot accedir al lideratge d'una Societat del Coneixement combinada amb un Estat del Benestar, d'una banda.
I de l'altra, que defensant la cultura i la llengua pròpia -en el cas finlandès davant les amenaces de Rússia i Suècia-, com el principal tresor del país, l'educació assoleix la consideració de "l'eix del futur" i a més funciona com a tal.
Una tasca compartida
Segons l'expert, el canvi i el camí cap a l'excel·lència se sosté no just sobre el sistema educatiu. El seu parer és que els sistemes familiar i social també hi compten molt a l'hora de millorar els resultats dels alumnes.
"A cada engranatge s'hi fan tasques educatives. Si la família no compleix la seva part, ningú més que ells ho pot fer. Una altra part la complimenta l'escola, i una altra les entitats socioculturals, com ara biblioteques, esplais, etc. Cada sector contribueix a bastir un àmbit de l'ensenyament, com si fos una construcció en cadena", destacà l'entès, qui apuntà que a més a Finlàndia han acordat un encaix harmoniós dels distints estaments, i que aquests no es destorben els uns als altres.
Xavier Melgarejo: «El millor sistema educatiu d'Europa no ha caigut del cel»
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
10 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Segons el de sempra, els adoctrinats en català, suspenan, els adoctrinats en castellà aproven. Deu meu un altre " ILUMINATI ". Jaume, en serio, si no te paguen per tote la feina que fas, es una injustìcia, pero dins aquest pais anomenat España, ja se sap, cobren els qui menys feina fan. Salut
Jaume: Estàs obsessionat. Mostra'm un estudi on es vinculi directament ensenyament en català o immersió lingüística amb fracàs escolar. Ho dic bàsicament perquè com saps Espanya en general està a la cua d'Europa en aquests i altres temes, i comunitats monolingües tenen pitjors resultats que Balears o Catalunya. Les causes són unes altres. Llegeix qualsevol article, informe... sobre fracàs escolar a Espanya i tindràs alguna pista de perquè ens va així. D'altra banda, et recomanaria que miressis això, a la web del col·legi Claret de Barcelona, on Melgarejo va ser director i crec que ara professor, per comprovar els "mals" resultats de l'ensenyament en català (que pel fet de ser en català ja ha de ser manipulat ideològicament... o, sigui, que en castellà no hi està): http://www.claretbarcelona.cat/ca/batxillerat/51/resultats-academics
No ha caigut del cel ni del caprici d'un polític pseudo il·luminat amb un llum d'encruia.
Compatriotes: Que no ens imposin, també en aquest fòrum, el LEPE (Lengua Española Propia de España...), també conegut a l'Aragó amb el nom de LAPOLLA (Lengua Aragonesa Propia de Otros Lindos Lugares de Aragón...) *. Deixem sense respondre ni valorar els comentaris escrits en "la llengua cooficial distinta del català" ** i si podem evitar de llegir-los, millor. Demostrem, amb fets, que aquí el foraster no és útil ni necessari o, dit d'una altra manera, no permetem que ningú -evidentment mal educat- pugui considerar el català com inútil i innecessari ni que pugui prescindir d'aquest idioma en el territori on és l'única llengua pròpia. *S'ha d'advertir que aquestes denominacions no són un menyspreu a la llengua castellana ni tampoc als espanyols en general, sinó un "homenatge" adreçat només als espanyols que continuen, avui (12-5-2014), anomenant el català com -i això no és broma- LAPAO (segons ells: Lengua Aragonesa Propia del Área Oriental). **Un altre "homenatge", aquest pic a en Rafel Bosch que va utilitzar aquesta fórmula per tal d'amagar el nom de la nostra llengua.
Compatriotes: Que no ens imposin, també en aquest fòrum, el LEPE (Lengua Española Propia de España...), també conegut a l'Aragó amb el nom de LAPOLLA (Lengua Aragonesa Propia de Otros Lindos Lugares de Aragón...) *. Deixem sense respondre ni valorar els comentaris escrits en "la llengua cooficial distinta del català" ** i si podem evitar de llegir-los, millor. Demostrem, amb fets, que aquí el foraster no és útil ni necessari o, dit d'una altra manera, no permetem que ningú -evidentment mal educat- pugui considerar el català com inútil i innecessari ni que pugui prescindir d'aquest idioma en el territori on és l'única llengua pròpia. *S'ha d'advertir que aquestes denominacions no són un menyspreu a la llengua castellana ni tampoc als espanyols en general, sinó un "homenatge" adreçat només als espanyols que continuen, avui (10-5-2014), anomenant el català com -i això no és broma- LAPAO (segons ells: Lengua Aragonesa Propia del Área Oriental). **Un altre "homenatge", aquest pic a en Rafel Bosch que va utilitzar aquesta fórmula per tal d'amagar el nom de la nostra llengua.
"El millor sistema educatiu d'Europa". Ahora resulta que sí os creéis los rankings del informe PISA. ¿Hace falta recordaros el puesto que ocupa Baleares dentro de España, por no hablar de la posición respecto a Europa? Yo pensaba que los rankings no eran de fiar, según vosotros... No os lo vais a creer, pero en los países que admiráis no hay un sistema educativo obsesionado por adoctrinar a los alumnos. Los objetivos son docentes, no ideológicos, así que es evidente por qué estamos a la cola. Enhorabuena otra vez. Y después de que hagáis este ridículo, habiendo tenido en vuestras manos completamente el timón y el modelo lingüístico, ahora hay que creerse que los resultados son malos porque no os dejan hacer lo suficiente. Os recuerdo que la imposición del catalán y toda la ideología anexa no se da en ninguna otra parte de Europa. Leed vuestro propio artículo, que pretende defender las lenguas propias frente a las grandes y ajenas: "en el cas finlandès davant les amenaces de Rússia i Suècia". Ya sabéis lo que hay que hacer, aunque digáis lo contrario: sacar el catalán de la educación, prestigiar el mallorquín, y dedicaros a la docencia. Pero, claro, vuestro objetivo nunca fue académico...
Un encaix harmoniós dels distints estaments? I qui sap com es fa, això, al nostre país? I si qualcú ho sap, el més segur és que no l'hi fessin cas, no fos cosa que tingués èxit.
I sobretot, la lectura com a fonament de tot (sobretot a ca seva), una comprensió lectora òptima EN LA LLENGUA PRÒPIA (el finès, més minoritari que el català, no l'anglès) que els permet aprendre totes les altres matèries sense cap dificultat i amb una eficiència inassolible pels nostres alumnes. En Bauzá dóna exemple i s'està llegint l'obra completa de na Carme Riera.
Tot igual que aquí. Venen 4 IGNORANTS a vendre la moto que sabent un poc d'anglès serem "els reis dem mambo", i a fer ordres i més ordres per dir que això és així, Donar la culpa al català i als mestres si les coses no els agraden i ara amb ESPAÑOL i ANGLICANO tornarem els m és lletruts del continent. Son tan Ignorants, que fins i tot la mateixa Conselleria d'Educació canvia el nom a la llengua castellana, que es parla arreu del mon per Español. Que podem esperar de 4 IGN... ?
Una de les claus de l'èxit del sistema educatiu finlandès és, entre d'altres, que el govern i els polítics el financen a través dels imposts, però a partir d'aquí ja no hi intervenen més. Després els que es dediquen a fer les lleis educatives i a organitzar els sistema són els que realment en saben, és a dir, els docents.