El 3 i 4 d'abril se celebrà a la UIB el Congrés Internacional "El paradigme plurilingüe", organitzat per Fadesib, Fedadi i Esha. | MIQUEL A. CA

TW
5

Fer les Matemàtiques en anglès a Secundària, tal com permet a Balears el Decret de Tractament Integrat de Llengües (TIL), és segons els experts que van participar en el Congrés Internacional 'El paradigma plurilingüe', una mala opció.

Concretament, a les conclusions de les jornades celebrades el passat 3 i 4 d'abril a la UIB, els experts en la metodologia AICLE (Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengües Estrangeres, en anglès, Content Language Integrated Learning, CLIL), són partidaris de fer les Matemàtiques i les Ciències “en anglès millor a Primària” i la Geogria i la Biologia en anglès, a Secundària.

Actualment el Decret TIL contempla que a primer, segon i tercer d'ESO s’ha d’impartir en cada una de les llengües oficials i la llengua estrangera com a mínim una de les matèries que tinguin com a objecte d’aprenentatge les Matemàtiques, les Ciències de la Natura i les Ciències Socials.

A Primària, el Decret només contempla que els alumnes han de cursar un mínim de quatre hores en llengua estrangera en el primer i segon cicle d’educació Primària, i de cinc hores en el tercer cicle. Aquest còmput horari inclou les hores de les àrees lingüístiques i no lingüístiques.

Altres consideracions dels experts
Els experts també contemplen entre les seves recomanacions que cal construir comunitats professionals AICLE de professorat a través de xarxes petites. Aquestes, estarien relacionades per nivell (Primària, Secundària i Batxillerat) i per matèries (Matemàtiques, Ciències, Arts...).

Un altre punt a tenir en compte a les aules seria fer un acord a cada escola de l'escalonament i contingut de les matèries que s'impartiran en llengua anglesa. Cada escola acorda quan, en quines matèries i en quin període de temps d'acord amb la disponibilitat de professorat introdueix una llengua estrangera a l'aula.

Experts de reconegut prestigi
Entre els participants al Congrés cal destacar els experts, Hugo Baetens, professor de la Vrije Universiteit Brusseles i consultor sobre temes de bilingüisme per a la Comissió Europea i el Consell d’Europa i David Marsh, professor de la Universitat de Jyväskylä, Finlàndia, i coordinador de l'equip europeu impulsor del mètode AICLE.