El rei Joan Carles, amb la presidenta del Parlament, Margalida Durán, durant la recepció del monarca a les autoritats balears el passat estiu. | Joan Torres.

TW
3

El grup del Partit Popular al Parlament tallà en sec aquest passat dimecres una proposició del grup parlamentari MÉS, que contemplava instar el Govern espanyol a promoure una modificació de la Constitució perquè, mentrestant es mantengui la monarquia, el rei deixi de ser «inviolable i irresponsable» penalment i políticament pels seus actes privats. A això els representants del PP hi votaren en contra i el PSIB-PSOE s'abstengué.

Un pic clos aquest aspecte, des de MÉS avançaren que proposaran iniciatives per a obrir el debat sobre l'eliminació dels aforaments, ja que en opinió del seu portaveu a la Cambra, Biel Barceló, «aquests privilegis ja no tenen sentit». Recordem que aquest tema tornà a l'actualitat al final de la setmana passada, quan el ministre de Justícia, Alberto Ruiz Gallardón, informà de canvis legislatius que propiciarien que la reina i els prínceps d'Astúries fossin aforats davant el Tribunal Suprem.

Notícies relacionades

Per a assolir l'objectiu, la coalició ecosobiranista presentarà iniciatives parlamentàries en aquest sentit, després que el PP rebutjàs una esmena «in voce» per a introduir la figura de l'aforament en el debat d'una proposició no de llei sobre la inviolabilitat del rei, debatuda en el marc de la Comissió d'Assumptes Institucionals, a iniciativa de MÉS.

Degut al fet que les esmenes «in voce» necessiten la unanimitat dels grups per a ser debatudes, la negativa del PP avortà el debat, segons fonts dels econacionalistes.

D'altra banda, els socialistes anunciaren que el PSIB treballa en una sèrie d'iniciatives parlamentàries per a «reubicar el tema dels aforaments pel que fa al nombre de persones i el tipus de condicions per les quals puguin existir». «Estam absolutament d'acord que el concepte d'aforament s'ha de revisar», afirmà el portaveu adjunt del grup parlamentari socialista, Vicenç Thomàs.