Si Educació assumeix l'informe del CEIB, els alumnes dels primers cursos de Secundària tendrien menys hores mínimes en anglès, i això donaria més marge a l'ensenyament en català o castellà, depenent d'allò que triïn els centres. | Jaume Morey.

TW
3

El Consell Escolar dels Illes Balears (CEIB) proposa a la Conselleria d’Educació deixar en mans dels centres si s'imparteixen en castellà o català, respectant un equilibri que no té per què ser aritmètic, les hores restants una vegada complerts els mínims que imposa el TIL en cadascun dels tres idiomes. També recomana flexibilitzar el calendari d'aplicació del Tractament Integrat de Llengües a l'ESO durant els pròxims dos cursos.

Segons publica avui el diari Ultima Hora, aquestes consideracions s'han inclòs en l'informe que el ple del Consell Escolar votarà demà sobre l'avantprojecte de l'ordre de desenvolupament del TIL. Si aquest informe és assumit per la Conselleria podria contribuir a desbloquejar, almenys en part, el conflicte actual, en el sentit que les novetats suposen l'assumpció d'algunes de les esmenes presentades a l'ordre, per exemple, les realitzades per Escola Catòlica.

Així, amb la primera de les propostes, es pot entendre que el que es fa, de facto, és recuperar en certa mesura l'esperit de l'article 20 del primer decret del TIL, ja que encara que manté l'objectiu de l'equilibri amb les hores que queden lliures una vegada complert el còmput horari que estableix l'ordre, no estableix que aquest repartiment hagi de ser al 50 % i, a més, deixa en mans dels centres aquesta decisió.

Autonomia pedagògica
En concret, el que estableix l'informe del Consell Escolar és que on l'ordre diu que «s'haurà de respectar que la impartició es faci de manera equilibrada en cadascuna de les llengües oficials...» es canviï per «s'haurà de respectar l'equilibri lingüístic de les llengües oficials», atès que –prossegueix el text– «resulta una evidència que l'equilibri lingüístic no sempre s'aconsegueix amb la mera distribució aritmètica de les hores impartides en una o altra llengua oficial, sent aquest un àmbit d'exercici de l'autonomia pedagògica del centre».

La flexibilització del calendari d'aplicació del TIL que proposa l'informe –el ponent del qual ha estat Jordi Llabrés, president del CEIB– suposa que en el pròxim curs els alumnes de 1r i 2n d'ESO, on s'aplicarà el TIL, en comptes de tenir, com diu l'ordre, com a mínim 3 matèries en anglès –la lingüística i dues més– o 7 hores setmanals, tendran un mínim de 2 assignatures en anglès –la lingüística i just una més– o 5 hores setmanals. En el curs següent serien les mateixes hores a 1r, 2n i 3r d'ESO i ja en el curs 2016-2017 s'aplicaria tal com preveu l'ordre.

Lliure elecció
D'altra banda, el Consell Escolar també proposa suprimir l'article de l'ordre que fa esment al dret d'elecció de la primera llengua. La filosofia és que el TIL ja garanteix l'ensenyament en ambdues llengües i per tant aquest dret ja està recollit.

Finalment, l'organisme de consulta en matèria educativa també recull altres aspectes demandats en les esmenes presentades a l'ordre i, així, es proposa que quedi plasmat en aquesta que la Conselleria d’Educació «dotarà als centres que ho precisin, dins dels marges pressupostaris, de personal docent d'atenció a la diversitat en matèria lingüística».